Op Rock Werchter krijgen de artiesten een ganse container ter beschikking, op Marktrock is dat een studentenkot. Maar dat vergeten ze snel als ze het decor van de Oude Markt zien.'' Johan Vansina (37) is de secretaris van de vzw Marktrock en staat in voor de programmatie. Johan maakte het allemaal mee: The Pretenders die geen sigarettenreclame op het podium wilden en Iggy Pop die zo ver weg was dat hij voor het optreden al niet meer wist waar hij was.

Johan Vansina kwam in 1990 in het Marktrockbestuur. Al van kindsbeen af had hij wat met muziek. In de humaniora maakte hij muziek en al snel werkte hij bij Radio Signaal. Hij werkte bij een platenmaatschappij en ontdekte groepen als K3 en Mozaiek. ,,Ik zit in de muziek'', vertelt Johan. ,,Ik weet welke nieuwe groepen er zijn en welke cd's er uit zijn. Het is de jongste jaren wel allemaal geëvolueerd. Tot zeven jaar geleden speelden de Belgische groepen zomer in en zomer uit. Dat is niet meer zo. Deus bij voorbeeld kan je niet strikken, tenzij ze een single of cd uit hebben. Groepen spelen pas concerten als ze een hit te pakken hebben.''


Budget
De muziekkenner stelt het programma van het festival op, samen met Jos 'Jokke' Kerkhofs. Hij doet het niet slecht, dat bewijzen de 300.000 bezoekers van vorig jaar. ,,Ach, je moet dat cijfer relativeren. De Gentse Feesten trokken wellicht meer volk.'' Ondanks de vele bezoekers, wordt het elk jaar moeilijker om met het Marktrockbudget rond te komen.

,,De prijzen van de groepen zijn de jongste jaren fors gestegen. Het is een opbod tussen festivals geworden, en dat voel je aan de prijzen. Beach Rock vraagt zelfs exclusiviteit van de groepen die er optreden. Marktrock heeft toch ook een aantrekkingskracht. De artiesten krijgen hier wel een studentenkot als kleedkamer, in plaats van een deftige container op Rock Werchter. Maar dat vergeten ze snel als ze het decor van de Oude Markt zien. Dat charmeert nogal.''


Iggy
Ook The Pretenders waren onder de indruk van het Leuvense decor. ,,In hun contract staat dat ze geen reclame willen maken voor sigaretten, en toen was er nog sponsoring van L&M. De reclame moest toen van het podium verdwijnen. Toen ze echter de sfeer van het plein voelden, waren ze al die sigarettenreclame snel vergeten. Het was allemaal geen probleem meer.'' Een andere gebeurtenis, met Iggy Pop, zal Johan ook niet snel vergeten. ,,Die was zo ver weg dat hij niet meer wist waar hij was. Hij liep maar wat rond te hangen achter het podium. En dat was nog voor zijn optreden.''

Zelf wil Johan dit jaar Travis niet missen. ,,Travis draagt mijn muzikale voorkeur weg. We hebben de groep vastgelegd toen de laatste cd nog moest uitkomen. De nieuwe single (Sing) draaien ze ook op Radio Donna, zodat we een breder publiek bereiken.''