De Wilrijkse districtsraad dient een advies in bij het Antwerpse schepencollege om alle Wilrijkse fietssuggestiestroken om te vormen tot echte fietspaden. De vraag komt er naar aanleiding van een ongeval met fietser Wim Kempenaers als slachtoffer. De verzekeringsmaatschappij van de man moet opdraaien voor de kosten omdat hij zich op een oversteekplaats bevond die niet aan de wettelijke vereisten voldeed.

Wim Kempenaers kwam, ter hoogte van het kruispunt van de Groenenborgerlaan met de R11-expressweg, in aanvaring met een auto toen hij met zijn fiets de straat wilde oversteken. ,,Ik stopte toen ik de auto zag aankomen, maar de chauffeur van de wagen gaf me een teken dat ik kon oversteken. Net op het moment dat ik overstak, schoot de auto vooruit en belandde ik zo op de motorkap.''

Gelukkig voor Wim bleef het enkel bij wat blikschade. De verzekeringen wilden alles oplossen met een minnelijke schikking, maar dat lukte niet. Uiteindelijk kwam het dossier voor de politierechtbank. Daar werd de fietser in het ongelijk gesteld omdat de tweewieler zich volgens de rechter op een oversteekplaats bevond die niet beantwoordde aan de wettelijke vereisten. Rode fietsstroken langs de weg en/of op oversteekplaatsen zijn volgens de wegcode geen fietspaden, maar fietssuggestiestroken die geen wettelijk karakter hebben.


Nep-veiligheidsgevoel
Volgens Thierry Vanderkindere, bureaulid van de Wilrijkse districtsraad en zelf slachtoffer van een zwaar ongeval met de fiets, creëren die rode fietsstroken een nepgevoel van veiligheid. Hij wil ze dan ook zo snel mogelijk uit het straatbeeld zien verdwijnen.

,,Wij hebben een advies ingediend waarin wij vragen om alle fietssuggestiestroken te voorzien van dwarsmarkeringen zodat die fietspaden een wettelijk statuut krijgen.''

In Wilrijk gaat het onder meer over stroken in de Groenenborgerlaan, de Laarstraat, de Moerelei en de Kleine Doornstraat. ,,Binnen de 90 dagen moet het college een antwoord geven, maar we hopen dat het sneller gebeurt'', aldus Vanderkindere.

Ondertussen moest Kempenaers' verzekering wel zo'n 942 euro (ongeveer 38.000 fr.) betalen voor de gerechtskosten en de schade aan de wagen. De man kon tegen de uitspraak niet in beroep gaan omdat de geëiste schadevergoeding te laag was.

,,Van mij mogen die suggestieve fietspaden zo snel mogelijk verdwijnen!'', besluit Kempenaers.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig