Moet er in Terneuzen een nieuwe zeesluis komen waardoor grotere zeeschepen de haven van Gent kunnen bereiken? Niet noodzakelijk, meent de Nederlandse ingenieur Van Driel. De man stelt voor een reusachtige scheepslift te bouwen die in Terneuzen schepen overhevelt vanuit de Westerschelde naar het kanaal Gent-Terneuzen. In Gent wordt de idee fijntjes weggelachen.

Ingenieur N. Van Driel is een ontwerper gespecialiseerd in bruggen en houder van een octrooi op scheepsliften. Hij vindt dat een scheepslift een goed alternatief vormt voor een nieuwe zeesluis waarop Gent sinds decennia aandringt bij de Nederlandse en Vlaamse regeringen.

Van Driel ziet de enorme scheepslift tussen Terneuzen en Sluiskil, over een afstand van maar liefst drie kilometer. Schepen zouden de lift verlaten voorbij de brug van Sluiskil. Dat is een van de drie bruggen die de Gentse havenautoriteiten willen zien verdwijnen en vervangen door een tunnel. In het concept van de Hollandse ingenieur kan de brug van Sluiskil blijven.

,,Totaal onrealistisch'', reageert de Gentse havenschepen Daniël Termont. ,,Ik wil daar eigenlijk niet veel over zeggen. Ach, het is een idee van een ingenieur die zijn product wil verkopen. Met een scheepslift, zoals er in Ronquières een bestaat, kan je wel binnenschepen vervoeren, maar geen zeeschepen. Het lijkt me technisch onmogelijk een lift te bouwen voor zeeschepen van 150.000 ton.''

,,We hebben vooral een grotere sluis nodig''

Havenschepen Daniël Termont

Volgens Termont houdt Gent onverkort vast aan de plannen voor een nieuwe zeesluis in Terneuzen. Studies daarvoor verkeren inmiddels in een ver gevorderde fase.

,,In de huidige zeesluis is de maximale capaciteit bereikt'', zegt Termont. ,,Het aantal zeeschepen dat naar Gent komt is weliswaar gedaald, maar de tonnenmaat van de schepen wordt groter. We hebben dus vooral een grotere sluis nodig''.

Het plan van Van Driel maakt bij de Nederlandse overheid evenmin veel indruk. Minister van Verkeer en Waterstaat Netelenbos doet het af als ,,bij voorbaat niet realistisch.'' Burgemeester Ron Barbé van Terneuzen heeft vraagtekens geplaatst bij de technische haalbaarheid en de enorme gevolgen voor het landschap van dergelijke megaconstructie.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig