Even voor tien uur gistervoormiddag was er een ontploffing en brand in het wassalon Bubbels en Co aan de Carrefour in Diest. Ilse Aerts, die in de zaak aan het werk was, liep ernstige brandwonden op aan hoofd en armen. Twee klanten liepen ook verwondingen op en werden eveneens naar het UZ Gasthuisberg in Leuven overgebracht.

Bubbels en Co is een cvba die al tien jaar een wassalon en droogkuis uitbaat in een ruimte die grenst aan de winkelketen Carrefour in Diest. Dinsdagvoormiddag even voor tien uur gebeurde een ontploffing in de zaak. De sprinklerinstallatie deed onmiddellijk haar werk en voorkwam dat de brand uitbreiding nam. Ilse en Martine Aerts waren als uitbaters in de zaak aan het werk. Op het ogenblik van de ontploffing waren ook nog enkele klanten in het wassalon aanwezig. Getuigen zagen hoe ze snel na de ontploffing het wassalon ontvluchtten. Ilse Aerts en twee klanten liepen brandwonden op en werden met de ziekenwagen afgevoerd.


Met steekvlam
Commandant Leo Mees van de Diestse brandweer meent dat de oorzaak van de ontploffing wellicht te zoeken is bij een technisch defect van één der machines. ,,De ontploffing is gevolgd door een steekvlam die brand veroorzaakte. De sprinklerinstallatie heeft goed gewerkt. Wellicht is het daaraan te danken dat de brand geen uitbreiding heeft genomen en dat de stoffelijke schade alvast relatief beperkt is gebleven.'' Volgens het Parket in Leuven werd de knal vermoedelijk veroorzaakt door oververhitting in combinatie met de gebruikte chemische producten.


Ruimte huren
Een gedeelte van de aanwezige kledingstukken werden beschadigd. ,,De stukken die geen schade opliepen worden nu verder behandeld in onze andere zaak in Borsbeek. We hebben ondertussen ook al contacten met het immobiliënkantoor van de vroegere GB om een vrijstaand pand naast onze zaak zo snel mogelijk te kunnen huren. Daar zouden wij onze klanten van Diest dan voorlopig kunnen ontvangen,'' meldt mede-eigenaar Iwein Smets.