De stripschool van Sint-Lukas Brussel viert zijn vijfjarig bestaan. Het is leuk om samen met de bezielers vast te stellen dat de afdeling Beeldverhaal van deze Hogeschool is uitgegroeid tot een instituut dat nu ook in het buitenland naar waarde wordt geschat. Zodoende wordt het lustrum gevierd met een tentoonstelling in de Amsterdamse galerie Lambiek. En volgend jaar gaat de stripschool op uitnodiging van de organisatie naar het stripfestival van Angoulême.

Huidig afdelingshoofd Grafische en Reclamevorming Georges Braem richtte in september 1998 de optie Beeldverhaal op. Met deze nieuwe richting kwam Sint-Lukas duidelijk tegemoet aan de reële vraag van kandidaat-studenten. Bovendien vulde de school op die manier een lacune in het Vlaamse opleidingsaanbod.

De stripschool wilde een forum bieden aan iedereen die zich met het medium verbonden voelt maar ging tegelijk een stapje verder door ontmoetingen te organiseren met buitenlandse auteurs. Bewust bleef ook de keuze om het stripverhaal te zien als een onderdeel van het centrum waar alle mogelijke onderdelen van het beeldverhaal worden behandeld zoals reclame, animatie of film. Steeds met een scherp oog op de ontwikkeling van de digitale media. Na de tweede kandidatuur Grafische Vorming, Animatie en Vrije Kunsten kunnen studenten kiezen voor de twee meesterjaren Beeldverhaal.


Eigen stijl en identiteit
Met de tekenaars Nix en Johan De Moor vond Georges Braem twee bezielde leraars die sinds het begin het atelier Beeldverhaal verzorgen. Nix is bekend voor zijn reeksen Kinky en Cosy en Hardnekkige vlekken . Johan De Moor verdiende zijn sporen bij de studio van Hergé waar hij o.m. werkte aan Quick en Flupke en met zijn eigen serie Kobe de koe . Pascal Lefevre geeft stripgeschiedenis en -analyse. Hij is een van de leidende figuren op het vlak van wetenschappelijk onderzoek naar strips. Hij publiceerde o.a. Strips anders lezen en 50 jaar Nero . Patrick Cattrysse geeft de lessen scenarioschrijven. Hij is docent bij de Vlaamse Script Academie.

Als stripauteur kan Nix een hele hoop ervaring in de schaal werpen om zijn leerlingen de finesses van het vak te leren.

,,Wij proberen samen met de striptekenaars in spe door een intense samenwerking hun identiteit als artiest te ontwikkelen, hun eigen stijl te verfijnen en hen voor te bereiden voor een zo groot mogelijk publiek. Wat de stripschool van Sint-Lukas echter zo uniek maakt is het feit dat wij in de persoon van Pascal Lefevre iemand hebben die het medium wetenschappelijk benadert en dat hij ook stripgeschiedenis doceert. Het levert ons nu waardering op in het buitenland. Onze overzichtstentoonstelling doen we in Amsterdam en het stripfestival van Angoulême heeft ons volgend jaar uitgenodigd.''

,,Dat bewijst dat we goed bezig zijn. Want ook wij hebben de laatste vijf jaar bijgeleerd. Als afdeling hebben we nu meer visie dan vroeger en we zijn erin geslaagd om de kwaliteit van het werk hoog en divers te houden. Dat bewijst onze jaarlijkse uitgave Demo uitvoerig.''


Hard knokken
Ondertussen werken de afgestudeerden naarstig aan hun carrière. Velen kregen hun kans in het driemaandelijkse striptijdschrift Ink en Stijn Gisquière, een van de eerste afgestudeerden aan de Stripschool, presenteerde onlangs zijn eerste soloalbum. Voor zijn ex-leraar Nix is dat een extra opsteker: ,,Stijn is de eerste, ik hoop dat er snel nog volgen. Ink is voor ons een zegen en dan weer niet. Ik zie het als de tweede kweekvijver waar onze studenten terechtkomen. Hier kunnen ze voor het eerst kennismaken met de echte stripwereld. Nadeel is dat het snel wordt bekeken als een verlengstuk van Sint-Lukas, wat zeker niet de bedoeling is want Ink is een volledig onafhankelijk stripblad.''

,,Voor ons zijn Ink en Stijns album een hart onder de riem en een hele steun want het blijft hard knokken voor onze laureaten eens ze de school hebben verlaten. Dat maakt het ook voor ons moeilijk. De mensen vragen wel eens, wat doen jullie? Omdat er zo weinig zichtbaar resultaat is. Van onze afgestudeerden blijft slechts de helft met strips bezig, de anderen doen al lang andere dingen. Daarom kunnen we alle steun gebruiken, ook van de media. Het kan alleen echt lukken als strips lezen een beetje deel van onze cultuur wordt.''

  • Sint-Lukas Beeldverhaal, Paleizenstraat 70- 1030 Brussel. Tel. 02 250 11 00. Contact: Georges Braem, georges.braem@sintlukas.be