Een ruime winkel opgetrokken uit simpele materialen, en met natuurlijk zonlicht in plaats van het koude lampen, dat was wat natuurwarenhuis ,Dille en Kamille' voor ogen stond bij de verbouwing. Meteen bij de heropening van de winkel aan de Stasstraat werd duidelijk dat die verwachtingen ruimschoots ingelost werden.

,,Alles draait om eenvoud en natuurlijkheid'', zegt marketingmanager Catherine Holemans. ,,Het is logisch dat die filosofie doorschemerde bij de verbouwing.'' Respect voor het milieu was ook wat de Nederlandse Freek Kamerling er in 1974 toe bracht om 'Dille en Kamille' op poten te zetten.

,,Ik werkte toen nog bij de warenhuisgigant Makro, maar ik wist al snel dat mijn toekomst niet daar lag'', herinnert Kamerling zich. ,,Met de oprichting van 'Dille en Kamille' wilde ik me afzetten tegen de grote winkelketens met koud tl-licht en zielloze plastic inrichting.''

Het verhaal van D&K begon met een kleine winkel in Utrecht die zowel thee, serviesgoed als antieke kasten verkocht. ,,In die tijd was dat spectaculair, want alle winkels specialiseerden zich toen in één product. De combinatie van thee en antieke kasten onder één dak deed daarom heel wat stof opwaaien.''

Toch bleek Dille en Kamille meteen een schot in de roos. Sinds 1979 zijn er ook in België D&K-winkels. Je vindt er zowel keukenartikelen als tafels, en voedingsproducten staan er naast badkamerspulletjes. Wat al deze producten gemeen hebben zijn hun simpele vormgeving, natuurlijke materialen en eerbied voor het milieu. ,,Maar ons publiek is heel breed'', merkt marketingmanager Holemans. ,,Je hoeft echt niet biologisch te eten om bij ons te winkelen.''


Belgisch paradepaardje
De vernieuwde 'Dille en Kamille' in de Stasstraat - een zijstraat van de Louizalaan - is het Belgische paradepaardje. Met een glazen koepel voor natuurlijk daglicht, een winkeloppervlakte van 340 vierkante meter en een zithoekje met koffie en thee, kan de vestiging de concurrentie met andere ketens aan.

Al is er volgens Kamerling niet eens sprake van concurrentie. ,,De Bodyshop heeft ook een duidelijke filosofie, maar hun producten zijn totaal anders. En winkels als Casa of Blokker kan je niet met ons vergelijken omdat zij geen ziel hebben.'' (KTN)