De Dendermondse O.-L.-Vrouwekerk is tot 20 juni één van haar bezienswaardigheden kwijt. Het monumentale schilderij Aanbidding der Herders is één van de drie doeken uit Belgisch bezit die vanaf volgende week in het Palazzo Real in Milaan de grote overzichtstentoonstelling Antonie Van Dyck kleur geven. Voorzitter van de Kerkfabriek Paul van Damme verwacht dat het schilderij de publiekstrekker wordt van de tentoonstelling.

Kunstschilder Antonie Van Dyck (1599-1641) maakte in zijn tijd vooral naam als portretschilder in dienst van de Engelse koningen en was hofschilder van de Infante Isabella. In 1630 schilderde Van Dyck voor de Dendermondse Kapucijnerkerk De Kruisiging en voor de O.-.L.- Vrouwbroederschap de Aanbidding der Herders .

Het werk werd in het altaar van de broederschap in de O.-L.-Vrouwekerk geplaatst. De naam en faam van Van Dyck zorgden ervoor dat beide Dendermondse werken tijdens de Franse Periode in beslag werden genomen en naar Parijs werden gevoerd. Na een zwerftocht langs het Louvre en het Museum van Schone Kunsten in Brussel kwam de Aanbidding der Herders in 1817 weer naar de decanale kerk waar ook De Kruisiging een plaats had gevonden. Tijdens WO 2 werden beide werken in lamentabele omstandigheden in Frankrijk ondergebracht.

,,Het is niet de eerste keer dat de Aanbidding der Herders een plaats krijgt in een grote overzichtstentoonstelling'', weet deken De Baere. ,,Ter gelegenheid van de 350ste sterfdatum van Van Dyck was het werk in 1991 al te gast in Washington. Dat het werk nu opnieuw gevraagd wordt, bewijst de waarde die de kunstkenners aan het werk hechten.''

Paul Van Damme mag als voorzitter van de Kerkraad mee met het werk. ,,Een gespecialiseerde firma zorgt voor het transport. Ik mag in Milaan getuige zijn van de opstelling van het schilderij. Onze Herders werden door Lloyd's verzekerd voor 3 miljoen euro. Van nagel-tot-nagel zoals dat heet.''