Het lijkt wel karikaturaal dat de snelle ledenbrief van de vereniging Werkgroep rond de Impact van de Luchthaven op Oostende en Omgeving (Wiloo) net Wiloo-Flash noemt. Uitgerekend tegen Flash Airlines trekt de organisatie nu hard van leer. Niet alleen blijkt de in Oostende gevestigde Egyptische maatschappij Air Memphis regelmatig beroep te hebben gedaan op tuigen van Flash Airlines, waarvan vorig weekend het ene van twee vliegtuigen in de Rode Zee stortte. Het andere van beide vloog zelfs regelmatig op Oostende. Wiloo vraagt de overheid om Air Memphis aan banden te leggen.

,,De Egyptische maatschappij Flash Airlines, die eerder deze week één van haar twee toestellen verloor, kan duidelijk in verband gebracht worden met de Egyptische maatschappij Air Menphis, die de Oostendse luchthaven aandoet,'' stelt Luc Daivier van Wiloo. ,,Die maatschappij vliegt sinds november twee maal daags op Oostende met één stokoude omgebouwde lawaaierige boeiing van 30 jaar oud. Ook Air Memphis beschikt over een zeer beperkte vloot, waarvan er de jongste twee jaren twee crashten: een met fatale afloop voor de bemanning, de andere fataal voor het vliegtuig. In 2000 werd op de Oostendse luchthaven een vliegtuig van Air Memphis om veiligheidsredenen aan de ketting gelegd.

De gammele Boeing 737 fan Flash Airlines, die deze week met een zware tol onder de slachtoffers en bemanning in de Rode Zee stortte, werd contractueel ook aan Air Memphis toegestaan. Zo was voor december 2003 en januari 2004 wekelijks op dinsdag een vlucht voorzien voor rekening van Air Memphis tussen Sharm El Sheikh in Egypte en Pisa in Italië ... met het neergestorte toestel.

We waarschuwen al jaren voor de slechte reputatie van Air Memphis qua veiligheid en willen nu nogmaals aan de alarmbel trekken. We hebben dan ook de bevoegde ministers ingelicht en gevraagd in te grijpen opdat dit doemscenario zou uitgesloten worden op de Oostendse luchthaven.''

Directeur Erik Van Nuffel van het Bestuur der Luchtvaart kondigde aan de zaak te zullen onderzoeken. ,,Met Air Memphis hadden we vroeger vodden, maar daarna doorstond het de inspecties. We waren niet op de hoogte van het samenwerkingsakkoord met flash Airlines. Ik heb mijn inspectiediensten gelast dat te controleren, indien nodig ook ter plaatse in Oostende,'' aldus Van Nuffel. Wellicht ontdekt de overheid dan dat ook het enige overblijvende toestel van Flash Airlines, vroeger meermaals op Oostende landde, toen onder de naam Heliopolis. (YNG)