Dynamika en het VTI van Izegem werken volgend schooljaar opnieuw aan de integratie van mindervaliden in de maatschappij. Naar aanleiding van het Europees jaar van personen met een handicap vond in oktober in het VTI een tweedaags project plaats, waarbij leerlingen en mindervaliden betrokken waren. Leerlingen én hun leerkrachten leerden enorm veel bij.

Nu het Europees jaar van personen met een handicap erop zit, blikken Dynamika en het VTI van Izegem op het project terug.

,,Naar aanleiding van dit jaar kregen verenigingen die zich inzetten voor gehandicapten in 2002 de kans een project in te dienen. Ons voorstel werd geselecteerd en kon op een subsidie van 2.500 euro rekenen. De voorbereiding verliep wat moeizaam, maar toen het VTI ons contacteerde om het project in het schooljaar 2003- 2004 te laten plaatsvinden, gingen wij hier gretig op in'', vertelt Dynamika-voorzitter Patrick Oosterlinck.

Het project vond plaats op 20 en 21 oktober. Alle leerlingen van 4 BSO, zo'n zeventig in totaal, werden hierbij betrokken. Verdeeld in groepen maakten zij kennis met acht personen met een handicap van Dynamika.

,,We hebben ervoor gezorgd dat de leerlingen de verschillende soorten handicap leerden kennen. Zo waren er mensen met gezicht- of gehoorstoornissen, een fysieke handicap, mentale handicap, mensen waarbij de handicap aangeboren is of opgelopen later in hun leven'', verduidelijkt Annemie Descheemaeker van Dynamika.

Voorts vonden sportactiviteiten plaats, werden diverse woonvormen bezocht en stonden confronterende opdrachten op het programma. Met een filmvertoning , gevolgd door een bespreking en duiding, zetten VTI en Dynamika een punt achter de tweedaagse.

Leerling Frederik Guillemyn had nog nooit van Dynamika gehoord. ,,Ik heb gemerkt dat deze mensen veel meer kunnen dan ik dacht. Zo maakten we kennis met een man die na een werkongeval zijn arm kwijtraakte. Hij toonde ons dat hij, ondanks zijn handicap, toch zijn plan kan trekken. Zo liet hij ons zien hoe hij viste, een van zijn hobby's.''

Jens Pannecoucke kende Dynamika en de werking, maar blijkt toch onder de indruk. ,,Het is ongelooflijk hoeveel moed en doorzettingsvermogen deze mensen hebben. Zo toonde iemand ons gebarentaal. Ik zou het niet zien zitten om dat aan te leren.''


Meer geleerd
,,Onze intentie om de leerlingen te leren omgaan met personen met een handicap is wonderwel gelukt. De reacties van de leerlingen waren uitgesproken positief. Sommigen vertelden hun leerkrachten dat zij in deze twee dagen meer geleerd hadden dan in een heel schooljaar'', aldus nog Patrick Oosterlinck.

,,Een positief gevolg van het project is dat in het VTI voor elke eerste zaterdag van de maand een oproep wordt gedaan aan de leerlingen om de activiteiten van Dynamika bij te wonen. Enkele leerkrachten zorgen dat ze dan ook aanwezig zijn. De leerkrachten die bij het project betrokken waren, leerden ook veel bij, hebben ze ons verteld. En tenslotte waren de personen met een handicap die zich voor het project inzetten, heel tevreden.''

Dat beaamt Martijn: ,,Sommige leerlingen houden nog altijd contact met mij. Dat vind ik heel tof.'' (VDM)