De Ring rond Antwerpen wordt pas vanaf juni vernieuwd, maar nu al bereiden bedrijven zich voor op de gevolgen van de heraanleg. Want de werken zullen ongetwijfeld een negatieve invloed hebben op de ondernemingen, ook in het Waasland. Vooral de zaakvoerders van transportfirma's wachten met een bang hart af wat hen vanaf komende zomer te wachten staat.

De firma Coulier uit Hamme, die gespecialiseerd is in het vervoer van gevaarlijke produkten, gebruikt dagelijks de Liefkenshoektunnel. ,,Om die tunnel via de E17 Gent-Antwerpen te bereiken, moeten we vlak voor de Kennedytunnel afdraaien. Bij de heraanleg van de Ring laat het zich raden dat onze vrachtwagens vast komen te zitten op de E17. Onze klanten vragen dat we just-in-time leveren, maar daarmee krijgen we de grootste moeite. Zelf kunnen mensen ons moeilijk bereiken in Hamme, zeker door de wegwerkzaamheden die al bijna een jaar aan de gang zijn op de N41 Sint-Niklaas-Dendermonde'', zegt personeelsdirecteur Michel Degeyter.


Financiële gevolgen
Chantal Maes vreest dat de heraanleg van de Antwerpse Ring een grote ramp is voor haar bedrijf Alkoko-Transport Maes uit Sint-Niklaas. ,,Onze firma vervoert containers van Frankrijk naar de haven van Antwerpen. Kunnen we vandaag twee keer per dag heen en weer rijden, vanaf juni mogen we blij zijn als we één rit halen. Dat heeft financiële gevolgen voor onze firma.''

Intussen tikt de tachograaf van de chauffeurs. ,,Wettelijk mogen onze werknemers maar negen uur rijden. En stilstaan in de file is ook rijden. Zitten de chauffeurs na negen uur werken vast in de haven, dan mogen ze in principe niet naar huis rijden. Sommigen zijn bereid in hun vrachtwagen te overnachten tegen een vergoeding, anderen zien daar tegenop en dreigen met ontslag. We moeten ons aan de reglementeringen houden, anders mogen we ons verwachten aan hoge boetes.''


Voldoende gewapend
Gunther De Block van het gelijknamige transportbedrijf uit Melsele oordeelt dat hij voldoende gewapend is tegen de verkeersproblemen. ,,Sommige klanten bedienen we vanaf juni niet langer overdag maar `s nachts. Dan is het hopelijk kalmer op de Antwerpse Ring. Voor andere opdrachten rekenen we op de spoorwegen. Nadeel van die alternatieve werkwijze is het gebrek aan flexibiliteit. Een opdracht die vandaag binnenkomt, wordt in het beste geval over drie dagen uitgevoerd. Met een vrachtwagen kunnen we dezelfde afstand van 120 kilometer twee keer per dag overbruggen.''

Pas als de heraanleg van de Ring in juni begint, wordt duidelijk hoe zwaar de Wase bedrijven getroffen worden.