,,Wordt de nieuwe brug over het Albertkanaal in Genebos op de huidige locatie ingeplant of komt ze wat verderop te liggen?'' Dat is de hamvraag die het schepencollege momenteel bezighoudt. Schepen van openbare werken Jos Ooms (CD&V) ziet argumenten voor en tegen.

De huidige betonnen brug is sinds begin maart van dit jaar dicht nadat er betonrot was vastgesteld door de Dienst voor de Scheepvaart. De acht spankabels die de brug moeten torsen in geval van onheil, zijn nog wel in vrij goede staat. Volgens Ooms zou het middendeel van de brug wel zo kunnen opgelicht worden. Onlangs werd vanop een ponton in het Albertkanaal vastgesteld dat de brug niet meer te redden valt. De dienst Maas en Albertkanaal zal een nieuwe brug bouwen.

Maar daar wringt het schoentje. ,,Als de brug op de huidige plaats wordt gebouwd, is er een probleem van toegang tot de brug'', zegt schepen Ooms. ,,In het kader van de verhoging van de capaciteit van het Albertkanaal voor de duwvaart moet de hoogte van de brug worden opgetrokken van 7 meter tot 9,40 meter. Daardoor wordt de hellingshoek van de brug te scherp, zeker in barre wintertijden. Het probleem zou nog kunnen opgelost worden door een lus onder de brug te leggen. De brug is Genebos is nog één van de weinige flessenhalsen op het Albertkanaal die moeten weggewerkt worden en daarom moet ook de breedte van het kanaal opgetrokken worden van 75 tot zowat 94 meter''.

Een andere mogelijkheid is de brug op te schuiven richting Zandstraat. ,,Makkelijker qua constructie, maar dan zit je met onteigeningen en procedures van aanpalende eigenaars.'' Hij wil gaan praten met eigenaars van aanpalende percelen. Ooms wil ook met de mensen van Tessenderlo Chemie (Ham) rond de tafel zitten om te kijken wat ze van plan zijn met hun gronden.