,,Dat we bij de fusie van de ziekenhuizen kinderziekten zouden tegenkomen, hadden we verwacht. Toch doen we heel wat inspanningen om de patiënt te informeren.'' De directie van het AZ Portaels reageert op die manier op de klacht van een patiënt woensdag in onze krant.

,,Aan de beide onthalen hebben we een duidelijk paneel geplaatst met de stand van zaken in het ziekenhuis. De patiënten zien er waar zich welke dienst bevindt en hoe ze die dienst kunnen bereiken'', legt algemeen directeur Els Du Bois uit. ,,Daarnaast zullen we binnenkort ook flyers uitdelen met een routebeschrijving naar de diensten die het meest worden bezocht.''

,,Om de niet-mobiele patiënten niet onnodig lange afstanden te laten afleggen, zal de dienst orthopedie zich in de loop van 2004 vlakbij de dienst radiologie bevinden. Voor de andere patiënten die minder goed te been zijn, worden extra rolstoelen aangekocht.''

,,De fusie vraagt zowel van het personeel als van de directie als van de patiënten een hele aanpassing'', vult hoofdgeneesheer Jan Deroover aan. ,,De veranderingen hebben soms een weerslag op het humeur van het personeel, maar de ervaring leert ons dat zij eens hun dienst hervormd is, met veel enthousiasme hun job uitvoeren.''

,,Je mag niet vergeten dat de ziekenhuizen altijd heftig geconcurreerd hebben'', weet Du Bois. ,,Voor de fusie was een volledige mentaliteitsverandering nodig. Geen enkel fusieziekenhuis in Vlaanderen is trouwens zo snel geëvolueerd als Jan Portaels wat het samenbrengen van de diensten betreft.''

,,Toch hebben we uiteraard ook oor voor de verzuchtingen van de patiënten. Na een aantal klachten hebben we er bij voorbeeld voor gezorgd dat de signalisatie in het ziekenhuis een stuk duidelijker werd.''

Om de communicatie intern en naar buiten toe vlotter te laten verlopen, schrijft het AZ Portaels dit weekend vacatures uit voor een ombudsman en een verantwoordelijke kwaliteit en communicatie. (EVE)