Steven Dirickx (13) is winnaar in de junior-journalistenwedstrijd van het Davidsfonds. Bijzonder aan die overwinning is dat Steven dyslectisch is en dus kampt met schrijf- en leesproblemen.

Steven Dirickx uit klas 1AA Industriële Wetenschappen van de Technische Scholen Mechelen (TSM), mag dan al eens de letter ,,m'' verwisselen met een ,,n'', of de ,,d'' voor een ,,b'' nemen, hij zette toch maar een eigen website op poten en kan hij schrijven als de beste.

Volgens Veerle Aerts, Stevens leerkracht Nederlands en klastitularis, zijn kinderen met dyslexie geen uitzondering in de klas. ,,Vier van de 14 leerlingen uit mijn klas zijn dyslectisch. Ze hebben meer tijd nodig om een tekst te lezen en te begrijpen en daardoor is Nederlands meestal niet hun lievelingsvak'', vertelt ze. ,,In de lagere school kregen ze vaak te horen ,,niet goed'' te zijn in Nederlands en zo komen ze vaak terecht in wetenschappelijke studierichtingen. Als leerkracht Nederlands probeer ik de kinderen toch enthousiast te krijgen voor taal door hen geregeld verhalen voor te lezen, die aanspreken. Op een spannend of droevig moment stop ik met vertellen en dan zijn ze natuurlijk uiterst benieuwd naar het vervolg. Dan trekken we samen de bib in en vele kinderen lezen het verhaal thuis verder''.

,,Bij een toets ,,stillezen'', krijgen de dyslexie-kinderen de tekst 1 á 2 dagen op voorhand mee naar huis, zonder de inhoudsvragen weliswaar. Zo kunnen ze de tekst rustig doornemen en begrijpen'', zegt Aerts.


De toverstage
,,De toverstage'' was het thema waarrond 12- en 13-jarigen een verhaal van maximum vier bladzijden moesten verzinnen. Steven was dus de beste van alle Vlaamse eerstegraders.

,,Toen we 2 weken vernamen dat Steven de winnaar was, organiseerde ik meteen een receptie met chips en cola'', vertelt Veerle Aerts.

De gelukkige winnaar werd vrijdag door het Davidsfonds beloond met boeken ter waarde van 75 euro en later volgt nog een boekenbon van zo'n 15 euro.