Dankzij het snelle ingrijpen van de brandweer brandde Massa Meubel in de Ten Brielenlaan donderdagavond niet helemaal uit. Zaakvoerder-eigenaar Luc Veys vreest dat er van de meubels in zijn zaak niet veel meer verkocht kan worden. De brand beperkte zich weliswaar tot het woongedeelte op de bovenverdieping dat is verhuurd, maar door het vele water en de rook zijn heel wat meubels enkel nog goed voor de verbrandingsoven.

De brand ontstond omstreeks 20.30 uur in het appartement waar Valerie Jusai, een Française, samenwoont met haar Franse vriend. Zij was op dat ogenblik alleen thuis. Toen de frietketel vuur vatte en de keuken in lichterlaaie zette, rende de vrouw naar beneden om langs de voordeur van de winkel te vluchten. Dankzij de kordate hulp van een buurman slaagde ze daarin. De vrouw werd in shock naar een ziekenhuis overgebracht.

Rina Verstraete van het tankstation Avia is vol lof over het snelle ingrijpen van de brandweer. ,,Amper twee minuten nadat ik de brand had gemeld, was de brandweer hier al.''

De rookpluimen boven Massa Meubel waren tot in Menen en Wevelgem te zien. De Wervikse commandant Filiep Simoens nam geen risico's en riep de korpsen van Geluwe en Menen op om te helpen.

Terwijl hij met zijn manschappen de brand in de Ten Brielenlaan aanpakte, deden de Meense spuitgasten dit vanuit de Magdalenastraat. Omdat de brand al door het dak was geslagen, ging men die ook van op een hoogtewerker te lijf. Het dak van de rest van het appartement werd natgespoten om uitbreiding te voorkomen.


Honderduizenden euro
Luc Veys startte tien jaar geleden met een eerste vesting van Massa Meubel in de Komenstraat. Zowat zes jaar geleden leed hij daar ook al zware schade, toen een brand in het motorgedeelte van een vrachtwagen uitbreidde en het atelier in lichterlaaie zette.

Vijf jaar geleden startte hij een tweede vesting in de Ten Brielenlaan. ,,Het is nu weer van dat. Ik hoop maar dat de huurders goed verzekerd zijn'', zuchtte de man donderdagavond.

Naast het appartement is er ook een studio, bewoond door Cédric Mols. ,,Ik stond op mijn terras toen ik plots een brandgeur waarnam. Ik zag rook vanuit het appartement hiernaast komen en heb mijn overburen verwittigd en gevraagd om de brandweer te bellen. Ze hadden dat gelukkig al gedaan. Het moet gezegd dat de brandweer hier zeer snel was.''

Een uurtje na het uitbreken van de brand waren Filiep Simoens en zijn manschappen de brand meester. De schade loopt in de honderdduizenden euro.