De passage zaterdag in Olen van een oud treinstel met twee dieselmotorwagons -- voor de freaks één van het type 44 en één uit de 45-serie -- is voor Jef Verbiest uitgedraaid op een bittere ontgoocheling. De trein stopte niet, zoals aangekondigd, maar reed het ontvangstcomité in hst-vaart voorbij.

De drijvende kracht achter 't Stationneke op de grens van Sint-Jozef en Onze-Lieve-Vrouw-Olen had de pers en een twintigtal belangstellenden opgetrommeld. De bewuste trein zou in de Olense stopplaats op de lijn Antwerpen-Neerpelt om 16.52 uur een tiental minuten halt houden.

Verbiest, uitgedost als een met medailles overladen stationschef, vormde samen met een accordeonist en Keizer Karel het comité dat de vzw Toeristisch Spoor Patrimonium (TSP) zou verwelkomen. Deze stichting wil het Belgisch spoorpatrimonium bewaren. Haar doelstelling is het verwerven, bewaren en restaureren van oud, in onbruik geraakte materieel van de NMBS.

De vereniging organiseert geregeld reizen en excursies waarbij dit materieel terug op de sporen wordt gezet. De dieselmotorwagons van de series 44 en 45 kunnen niet meer het comfort bieden dat de treinreiziger verlangt. Daarom neemt de NMBS deze stellen uit dienst. In de loop van 2002 zullen ze helemaal verdwenen zijn van het Belgische spoorwegnet. De TSP nam zaterdag afscheid van de 44 en de 45 met een daguitstap die om 9 uur 's ochtends begon in Leuven. De deelnemers bezochten onder meer het depot in Hasselt.

Ruim 20 min na het verwachte tijdstip van aankomst in Olen doemde de trein in de verte op. In plaats van te stoppen zoefde hij tegen bijna hst-snelheid het wachtende gezelschap voorbij. Gelukkig dat de cameraman van RTV, die zich op amper 10 cm van de perronboord had opgesteld om de aankomst keurig in beeld te brengen, een stevig gebouwde jongeman was. Iemand met het postuur van Reginald Moreels was zo goed als zeker tegen de wagons gezogen. ,,Dit is niet meer leuk'', siste Jef Verbiest vanonder zijn imposante snor en droop af. (AHH)