Tijdens de werken aan de Ring, in 2004 en 2005, mag iedereen gratis op een aantal trams en bussen. Daarnaast krijgen bedrijven die investeren in vervoersplannen en oplossingen om het verkeer in te dijken, financiële steun van het Vlaamse gewest. Die puurt de extra inkomsten uit de Liefkenshoektunnel, waarlangs het vrachtverkeer moet.

De werken aan de Antwerpse Ring kunnen tot heel wat verkeersellende leiden. Daarom dokteren het Vlaamse gewest, de provincie, de stad en het bedrijfsleven nu al aan een aantal oplossingen om het verkeer in goede banen te leiden. Gisteren ontmoetten de partners elkaar in het Antwerpse provinciehuis.

Daar raakte bekend dat het gros van het vrachtverkeer langs de Liefkenshoektunnel moet. De extra inkomsten van de toltunnel wil het Vlaams gewest gebruiken om bedrijven te steunen, die mee aan vervoersoplossingen werken. Zo'n honderd bedrijfsleiders sleutelden aan een 80 bladzijden tellend rapport om het verkeer vlot te houden.

Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht om het vrachtvervoer overdag duurder te maken, met een soort extra taks. Ook deze extra middelen kunnen gebruikt worden om een aantal flankerende maatregelen te financieren.

De politici overwegen ook het openbaar vervoer tijdens de werken gratis te maken, of minstens een deel. Het blijft nog wel een twistpunt welke overheid daar financieel voor opdraait.

Over een aantal oplossingen viel al wel een beslissing. Zo krijgen de bussen een vrije busbaan op de grote invalswegen en autosnelwegen. En komen er op grote kruispunten van de Singel tijdelijke bruggen.