Als je nog wat in de keuken bezig bent en je televisie staat aan, dan hoor je net op tijd de begintune van je lievelingsprogramma. Daarvoor hoef je geen tv in de keuken en in een wip zit je voor je scherm. Zo'n herkenbare melodieën componeert George De Decker.

George De Decker, een 50-jarige Jettenaar, maar nu op en top gefocust op Mechelen en Katelijne, woont al sinds 1977 in de buurt van de veilingen, ergens aan het fort. Al jaren componeert hij in zijn studio muziek, tunes en openingen voor feuilletons en film. Ook theatermuziek is hem niet vreemd.

Wie kent er niet de oude tunes van Thuis, Het Park, Van Pool tot Evenaar, Panorama, het Journaal of Terzake? Toch ken je hem het best van de 45 afleveringen van Recht op Recht. Hij componeerde elke noot voor dit feuilleton, van de begintune tot de laatste muzikale ademstoot van een of andere acteur of actrice.

Muziek, zijn vader, een organist, goot hem deze passie met de paplepel door de keel. Drie jaar was George toen zijn vader hem vanop zijn schoot voor het eerst confronteerde met het klavier van een piano. Uiteindelijk resulteerde dit in studies aan verschillende conservatoria in Brussel en Antwerpen en aan het Lemmensinstituut in Leuven.

,,Weet je, voor de tv heb je twee soorten composities: degene zoals voor Thuis die ik stockmuziek noem en degene zoals voor Recht op Recht waar je met de regisseur rond de tafel gaat zitten en aan de hand van het beeldmateriaal en info rond gebeuren en gevoelens muziek componeert. Bij stock zoekt de regisseur in vooraf geproduceerde muziek wat bij de momenten en situaties pas. De regisseur kan dan putten uit een aantal uren muziek- en geluidsmomenten,'' zegt George.


Vleugel
,,Weet dat ik dik drie jaar heb gewerkt aan al die afleveringen van Recht op Recht en dat ik voor elke aflevering nieuwe muziek componeerde. Ik hou ook het meest van de traditionele instrumenten zoals de vleugel en ik gebruik de computer en de synthesizer alleen om mij te vervolledigen. Zelf bespeel ik alles wat een klavier heeft. Vaak neem ik de muziek van instrumentalisten op en bewerk die met de computer, daar bovenop gooi ik dan een primerend instrument. Je moet wel beseffen dat louter werken met musici bijna onbetaalbaar wordt.

Een klein fait divers: Als je componeert is het heel belangrijk dat je weet hoeveel geld beschikbaar is. Zo belde Bart Depauw me fier op en zei dat hij een budget had voor muzikanten voor een aflevering van Schalkse Ruiters. Wel toen ik hem naar zijn budget vroeg, bleek dat hij net genoeg had om vijf muzikanten te betalen. Ja, dan gaan we maar weer synthesizen '', zegt George nog verder.

George houdt zich niet alleen bezig met tv-muziek, maar ook met theater. Momenteel werkt hij aan een toneelstuk, Vier zusters, in een regie van Lucas Vandervorst, met Antje De Boeck en aan een musical met Linda Lepomme. Je ziet maar, de noten staan niet stil.