De stad Sint-Niklaas wordt heel wat aangenamer voor de zwakke weggebruiker. Althans als het mobiliteitsplan dat de gemeenteraad eind deze maand bespreekt, wordt gerealiseerd. Opmerkelijk is ook dat de verkeerslichten aan kruispunt Grote Markt/De Post wellicht verdwijnen.

Er is lang gesleuteld aan het mobiliteitsplan, maar de turf mag worden gezien. Bepaalde ontsluitingen zoals de ring rond Sint-Niklaas zijn nog niet voor morgen. Het is echter duidelijk dat Koning Auto op (lange) termijn zijn troon moet afstaan aan het openbaar vervoer. De stad wil in het ganse centrum een zone dertig, zegt Jurgen Goeminne: ,,In de ruime omgeving zullen we misschien voor zone vjiftig met aanleg van fietspaden moeten opteren. De fietsroutes vertonen nog een aantal missing links, zoals langs de spoorwegzate richting Beveren. In Nieuwkerken is het wachten op onteigeningen. We evolueren in de stadskern naar een situatie waarin de buscorridor koopcentrum-Grote Markt-station de centrale as vormt.''


Bussen
De stad ziet voor het uitgebreide koopcentrum aan de Koningin Astridlaan liefst geen ingang meer langs de Kapelstraat, wél aan een nieuwe en de huidige rotonde langs de kant N16 en rechts in/rechts uit aan hotel Serwir. Overal vertolkt de bus een cruciale rol. ,,Bedoeling is dat om de 7 minuten een bus voorbijrijdt op de Parklaan'', bevestigt schepen Vercauteren. ,,De bus moet steeds groen licht krijgen, zeker aan het kruispunt met de Moerlandstraat. Om de 300 á 400 meter mikken we op een halteplaats in de stadskern. Bij de realisatie van de parkeerkuil Grote Markt, houden we zoveel mogelijk rekening met bussen. Het moet mogelijk zijn de lichten aan de Parklaan alleen nog te hanteren wanneer voetgangers willen oversteken. Dan krijg je op termijn een toestand waarbij je de verkeerslichten aan Grote Markt/Post kan verwijderen. We zullen het stuk tussen Moerland en Grote Markt duidelijk afbakenen voor het busverkeer. In een eerste fase gaat het om het trekken van lijnen en het realiseren van groen licht voor autobussen.''