De grootscheepse werken aan het Station in Sint-Niklaas zitten op schema maar er mag nu weinig fout lopen. ,,We zullen verplicht zijn ook tijdens de bouwvakantie voort te doen'', vertelt Wim Dumarey over het bioscoopcomplex dat stilaan als een paddestoel uit de grond rijst. Ook het Wilma-winkelcomplex is een onvervalste blikvanger.

Het stadsbestuur trok gistermorgen op verkenning om de vorderingen in ogenschouw te nemen. Twee zaalblokken van het bioscoopcomplex zijn reeds voor de bouwvakantie klaar. ,,Het zal spannen om tegen 6 december het vrijetijdscomplex te openen'', legt Dumarey uit. ,,De bouw van de palenwand van de parking is volop bezig. Tijdens de bouwvakantie zijn alle palen afgewerkt. In augustus wordt reeds de binneninrichting aangepast van cinemazalen. Het vrijetijdscomplex telt elf commerciële ruimtes. De laatste drie weken voor de eerste filmvoorstelling moeten alle technieken rond zijn. Maar dat is haalbaar.''


Grotendeels volzet
Tussen de bioscoop- en het koopcomplex in, wenkt de aanleg van een esplanade. Die wordt 300 meter lang en 40 meter breed. ,,De Kleine Laan krijgt een laag asfalt en een breed fietspad'', zegt Charles Hoedekie van de stadsdiensten. ,,Eerst riolering, daarna pas volgt de bovengrondse aanleg van de esplanade. In totaal stoppen wij 2,5 km riolen onder de grond, tussen Brood- en Tabakstraat, in het kader van het Stationsproject. Direct na de bouwvakantie komt het Stationsplein aan de beurt.''

Het huzarenwerk dat het Stationsproject kenmerkt, blijkt ook voor het onderdeel Wilma-koopcomplex te gelden. De grote units zijn verhuurd: 1.000 m2 voor huishoudtoestellen, 2.000 m2 voedingswinkel, 1.000 m2 textiel en 400 m2 waarvoor men nog in onderhandeling is. ,,Maar bij de opening in november zijn we volzet'', bevestigt ingenieur Lieven Roelandt. ,,Het wordt een mooie mix van commerciële zaken met een dakparking van tweehonderd auto's, waarvoor we reeds een exploitant vonden. De toegang tot de oprit oogt best indrukwekkend langs de kant Kleine Laan en gezien vanaf de Stationsstraat. De uitrit situeert zich tussen de achterzijde en de spoorwegberm. Zo creëren wij een buffer tussen treinlawaai en winkelcomplex.''