Lydia PEETERS heeft het niet onder de markt gehad het voorbije jaar. Desondanks haalt ze heel wat voldoening uit haar nieuwe job. In januari werd de voor de buitenwereld onbekende advocate tot burgemeester van Dilsen-Stokkem benoemd. Nu ze bijna een jaar aan het roer zit, maken we samen met haar een stand van zaken op. Worden de Rijksweg en Boslaan ooit nog veilige wegen? Hoe denkt ze de immense schuldenberg van de gemeente weg te werken? En wat is er aan van de ontsluitingsweg naar het Value Retail Center in Eisden?

Lydia Peeters heeft van in het begin van haar ambtstermijn meteen de handen vol gehad. Een van haar belangrijkste opdrachten is het wegwerken van de schuldenlast van de gemeente. En die is enorm. ,,We hebben een openstaande schuld van 1,3 miljard frank of ruim 32 miljoen euro.'' De belastingen schoten het voorbije jaar dan ook de hoogte in om aan dit tekort te verhelpen. De personenbelasting en opcentiemen zijn mee van de hoogste van alle Limburgse gemeenten.


Geld in kas
Toch wil Peeters het niet zo zwart wit stellen. ,,Die belastingen zijn nu eenmaal een van de weinige manieren om geld in kas te krijgen en dan moet je ze wel op een of andere manier verhogen. We mogen nu in alle lijstjes bovenaan staan, maar je mag ook niet vergeten dat andere gemeenten dan weer taksen heffen, die wij niet eens kennen. We hadden die ook als alternatief kunnen invoeren.''

Als oorzaak van de enorme schuldenberg haalt de burgemeester onder meer de extra kosten voor de politiehervorming aan. Tegelijkertijd wijst ze op de projecten van het vorige bestuur die nu allemaal uitgevoerd worden. ,,De nieuwe bibliotheek, het ontmoetingshuis de Zavel in Lanklaar, de kinderopvang, de concertzaal in Stokkem... het zijn niet toevallig stuk voor stuk projecten die tijdens de laatste twee jaar van de vorige legislatuur goedgekeurd werden en nu afgewerkt worden. Als je het geld daarvoor niet hebt, dan mag je wel een lening aangaan, maar je moet die ook kunnen afbetalen.''


Boslaan en Rijksweg
Een ander thema dat de inwoners van Dilsen-Stokkem bezighoudt is de veiligheid op de Rijksweg en Boslaan. Er gaat geen week voorbij of er gebeurt wel een ongeval met een of meer zwaargewonden. ,,De gemeente ijvert er al lang voor om de veiligheid op beide wegen te verbeteren, maar we zijn afhankelijk van het Vlaams Gewest. Op dit moment wordt in Elen het kruispunt van de Rijksweg met de Stationsstraat heringericht. Het verkeer op de Stationsstraat dat wil oversteken wordt gescheiden van de wagens die rechtsaf draaien. Het gaat immers om een breed kruispunt waar fietsers gemakkelijk in het gedrang komen. Op de middenberm van de Boslaan worden er nu vangrails geplaatst. Het gaat telkens om kleine ingrepen, maar wij hebben er weinig aan te zeggen, zolang wij geen mobiliteitsplan kunnen voorleggen.''

Dat plan is voorzien voor de zomer van volgend jaar. Dan komt er ook meteen duidelijkheid over het lot van de Rijksweg. ,,De doortrekking van de betonnen middenberm zou tot minder zware ongevallen kunnen leiden. Maar ik denk ook aan het beperken van de aan- en oprijplaatsen.'' Peeters ziet geen graten in het idee om de Rijksweg terug te brengen tot twee rijvakken. ,,Er is sprake van geweest om van de Rijksweg een winkelstraat te maken, maar dan krijg je toestanden zoals op de weg van Genk naar Hasselt, waar er elke zondag files staan.''

Ook de eerder aangekondigde ontsluitingsweg naar het Value Retail Center in Eisden vindt in de ogen van Lydia Peeters geen genade. ,,Ik kan het niet maken om bedrijven zoals Bekaert en Vandersanden af te sluiten van het kanaal. Zij hebben net voor die locatie gekozen, opdat ze in de toekomst op het vervoer over water kunnen overschakelen.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig