Kruispunt Smiske steekt dit jaar in een nieuw kleedje. Het karwei start binnenkort en moet tegen de straatpaardenkoers achter de rug zijn. Het kruispunt krijgt geen rotonde, aangepaste rijrichtingen of verkeersdrempels. De verhoogde brede fiets- en voetpaden rond het vernieuwde kruispunt moeten de veiligheid van de zwakke weggebruikers verhogen.

Het Ledegemse schepencollege kreeg vier voorstellen op tafel voor de heraanleg van het kruispunt Smiske. Slechts één voorstel pleit niét voor de komst van een rotonde. ,,Dit voorstel haalde het'', legt burgemeester Paul Vanhie uit. ,,De meningen zijn verdeeld over de veiligheid van zwakke weggebruikers op een rotonde. Wij hielden daarmee rekening bij onze keuze van het beste ontwerp. Het weerhouden ontwerp maakt bovendien optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Het ontwerp legt de klemtoon op een stremming van de verkeersstroom op en naast het vernieuwde kruispunt. Voor het verkeer uit de richting Izegem komen een asverschuiving en wegversmalling op het einde van de Smissestraat.''


Ferrari
,,De voertuigen in de Gullegemsestraat krijgen aan de frituur De Smisse een flessenhals voor de wielen geschoven. Vrachtwagens moeten op elkaar wachten om te passeren. Die nieuwe realiteit zal de rijsnelheid automatisch doen dalen. Ook het laveerwerk op het verhoogde kruispunt zal daarvoor zorgen.'' Het voorlopig ontwerp voorziet parkeerruimte in het midden van het vernieuwde kruispunt met de vorm van een vijfhoek. Het schepencollege wil de parkeerplaatsen vervangen door groen.

Voor de definitieve heraanleg van het kruispunt komt een proefperiode met een experimentele opstelling. De gemeente houdt 223.200 euro (9.003.865 frank) aan de kant voor het project. ,,Die dure factuur stoot tegen de borst. De meerderheid heeft de mond vol van een spaarzaam beleid, maar kiest voor een Ferrari -kruispunt'', reageert Wally Corneillie van CD&V-VD. ,,De gemeente kan heel wat meer doen met evenveel centen. Ook de Gullegemse- en Izegemsestraat wachten alvast op meer verkeersveiligheid'', vult Bart Dochy aan.

,,Het goedkoopste van de vier ontwerpen kost 175.000 euro (7.059.482 frank). Ook de gemeentelijke verkeersraad en de planologische dienst van de provincie opteren voor het ontwerp zonder rotonde. Het is tegelijk het duurste ontwerp'', merkt burgemeester Paul Vanhie op. ,,De gemeente moest op voorhand een budget afspreken met de ontwerper. Een goede huisvader maakt alvast die afspraak bij de bouw van een eigen woning. Dat is niet gebeurd in het dossier Smiske'', stelt gemeenteraadslid Wally Corneillie vast.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig