Het Bestuur van Monumenten en Landschappen heeft de mening van het Moerbeekse gemeentebestuur gevraagd voordat de vier bruggen werden geklasseerd. Het advies was negatief, maar Monumenten en Landschappen heeft het niet gevolgd. ,,Opvallend is dat het klasseringsbesluit nergens onze bezwaren weerlegt'', stipt Filip Marin aan.

,,De redenen voor ons negatief advies waren divers. Voor Dambrug waren die verkeerstechnisch, zoals ik heb uitgelegd. Met Koudenborn hadden we geen probleem. Met de Vapeurbrug dan weer wel. De Suikerfabriek denkt eraan om die te verbouwen en te automatiseren. Ze is belangrijk om de vrachtwagens met suikerbieten uit de dorpskom te houden. Vrachtwagens die via de Eksaardedam komen slaan vóór de Dambrug linksaf, volgen de Tragel langs de Moervaart en rijden over de Vapeurbrug langs de achterkant de Suikerfabriek binnen. Zo wordt het centrum van Moerbeke een enorme verkeersoverlast bespaard.''

En de Terwestbrug blijkt te smal te zijn voor de landbouwmachines die steeds groter en breder worden. Dat voert het gemeentebestuur aan als argument. ,,Die reusachtige machines moeten, eens ze over de brug zijn, dan nog een zeer korte bocht nemen.''

Maar het grootste probleem blijft Dambrug. Wat als het Vlaamse gewest een extra brug zou leggen naast de Dambrug, opperen we? ,,Of daar geld voor is betwijfel ik zeer'', werpt de burgemeester daar sceptisch tegenin. ,,In ieder geval gaan we ook praten met de administratie van Bruggen en Wegen, om te zien of er geen compromis mogelijk is.'' (RVL)