De Kaasmakerij Passendale breidt zijn gamma kazen uit met een biologische kaassoort: Biamo. Hiermee spelen de kaasmakers van Passendale (Zonnebeke) in op de alsmaar groeiende afzetmarkt voor biologische producten.

Herbert Coppens, marketing manager van de Kaasmakerij Passendale, is enthousiast over de nieuwe biokaas. ,,Men koopt bioproducten om uiteenlopende redenen: voor de gezondheid, uit overtuiging, uit zorg voor het milieu of voor de kwaliteit. Daarom hebben wij onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een biologisch geproduceerde kaas'', zegt Herbert Coppens.

,,We kozen voor een vernieuwende aanpak: met aandacht voor smaak, versheid en verpakking. De kaas moet worden afgestemd op de emotionele noden van de consument. Om aan te slaan moet die lekker zijn, puur natuur, vertrouwen opwekken dankzij zijn gewaarborgde oorsprong en zeer kwalitatief ogen. Het resultaat is onze Biamo'', aldus Herbert Coppens.


Toepassingen
De nieuwe boreling Biamo weegt 2,8 kg. Het is een halfharde, romige kaas met een natuurkorst. Hij kan gebruikt worden als broodbeleg, op een kaasschotel, als tussendoortje, in salades of warme gerechten. Aan de distributie biedt de Kaasmakerij Passendale de Biamo aan in een speciaal ontworpen 'aroma bag', die de vershouding van de kaas bevordert en bedrukt is met productinformatie. Voor de zelfbediening is er Biamokaas in sneetjes in de hersluitbare verpakking.

,,Onze Kaasmakerij Passendale realiseert een jaaromzet van 35 miljoen euro. Vorig jaar werd 5.300 ton kaas geproduceerd. We stellen 170 personen tewerk. We produceren en commercialiseren kazen als Passendale, Père Joseph, Chevagne, Wynendale, Echte Loo, Ooo Light en nu dus ook Biamo'', aldus nog Herbert Coppens.