De bronzen zuilfiguur van kunstenaar Filip Van Isacker, de hoofdprijs van de wedstrijd Een thuis voor een beeld van Radio 2 en de Provincie Oost-Vlaanderen, kreeg tijdens een volksfeest een definitieve plaats op de binnenkoer van het Houtemse sport- en cultuurcentrum De Fabriek.

Toen de Oost-Vlaamse gedeputeerde Jean-Pierre Van Der Meiren en de Houtemse burgemeester Lieven Latoir zaterdag het laken wegtrokken van het beeld was het even schrikken. Het beeld heeft herkenbaar mannelijke geslachtsdelen, iets waar de Houtemnaars niet op voorbereid waren. De maquette van het kunstwerk, die Houtem in juni voorlopig meekreeg na de finale Radio2-uitzending, en de foto's die naderhand werden verspreid, toonden immers een geslachtsloze torso. Nu bleek het echte beeld ook een echte man.

,,Een blote man vlakbij de bibliotheek waar elke dag kinderen passeren'', reageerde een verraste bibliotheekmedewerker. Maar even later waren de plooien weer gladgestreken. ,,Wie kunst wil brengen mag niet preuts zijn.''

,,Misschien was dat op de maquette niet duidelijk te zien maar het is van meet af aan de bedoeling geweest dat het een mannenfiguur zou worden'', verduidelijkte kunstenaar Van Isacker.


Ontsnapping
De bronzen torso met drie benen maar zonder hoofd heeft volgens burgemeester Latoir een bijzondere betekenis voor Sint-Lievens-Houtem: ,,Met één van de drie benen probeert de figuur te ontsnappen aan zijn 'verzuilde' status. Het is als een ontsnappingspoging. Vroeger probeerden op deze plaats honderden fabrieksarbeiders te ontsnappen aan de armoede. Nu is de fabriek een sport- en cultuurcentrum geworden en probeert de hedendaagse mens via vrijetijdsactiviteiten te ontsnappen aan een vastgeroest levenspatroon. Het feit dat de figuur geen hoofd heeft, is voor de Houtemnaren een verwijzing naar de onthoofde patroonheilige Livinus en illustreert tegelijk de universaliteit van de figuur: iedereen kan zich in het beeld herkennen.''

Flamencodansers, toneelspelers en Vlaamse vedetten als Vanessa Chinitor en Kim Kay en Wendy Van Wanten, begeleidden de officiële installatie van het beeld en toen vormde de nadrukkelijke aanwezigheid van een piemel aan het kunstwerk al lang geen probleem meer in Houtem.