,,Wij vinden nog nauwelijks vrachtwagenbestuurders'', zucht Antrago-zaakvoerder Antoine Schamphelaere. Hij is praatgast op de maandelijkse ontbijtvergadering van de Industrieclub Tessenderlo. ,,Het is hoog tijd dat het onderwijs zich gaat heroriënteren in deze richting.''

,,Wij schuimen de OCMW's af, geven opleidingen, maar we vinden geen chauffeurs. Als je een boekhouder zoekt, krijg je honderd kandidaten over de vloer.''

Volgens de Antragobaas is het hoog tijd dat het onderwijs mensen herschoolt en hen voorhoudt dat ze best vrachtwagenchauffeur worden: goed betaald en een beroep met toekomst. ,,Elke nacht is het bovendien bang afwachten of we genoeg heftruckchauffeurs zullen hebben om de goederen te laden en te lossen'', weet de baas. ,,Het is dus niet enkel in de bouw dat er een personeelstekort is''.


Frustratie
Schamphelaere is zestig geworden en heeft een vloot van honderd vrachtwagens in dienst, vlak aan de afrit van de autosnelweg in Kwaadmechelen.

De problemen in de transportsector zijn niet min. ,,Het ondernemersklimaat in België is niet goed. Er wordt wel geen strijd meer gevoerd tussen transporteurs onderling, maar wel tegen de ons omringende landen met hun lage loonkost. Een vrachtwagenchauffeur bij ons verdient 2.000 tot 2.500 euro per maand of ruim 5.000 euro bruto. In Spanje zijn die bedragen respectievelijk 1.000 en 1.500 euro en die buitenlandse firma's komen nu op onze markt terecht door de liberalisering in Europa. Portugese vervoerders nemen in ons land bijvoorbeeld een terugvracht mee.''

De Antragobaas ziet nog een ander probleem: dat van de kilometerheffing, ,,maut'' in het Duits. ,,Onvoldoende ondernemers zijn er mee bezig, maar vanaf 1 september wordt in Duitsland een tol geheven van 7 ex-Belgische frank per kilometer. Voor ons betekent dat een verhoging van de vervoerskost met 10 tot 15 procent. Fabrikanten hebben contracten afgesloten, zodat zij niet kunnen of willen opdraaien voor de verhoging en wij kunnen voor dezelfde prijs ook niet rijden. Politiek België zwijgt omdat het bijna verkiezingen zijn. Gevolg: het zal de eindverbruiker zijn, die moet opdraaien voor de gestegen kosten.''