Zelf mogen kiezen wanneer je een taak maakt of een toets aflegt, de droom van elke scholier. Het Sint-Ritacollege in Kontich schonk z'n zesdejaars die vrijheid. Doemdenkers ruiken waarschijnlijk onraad, en vermoeden meteen misbruik. Maar het tegendeel blijkt waar. ,,Het systeem werkt'', zegt directeur Jan Duden. ,,De slaagpercentages van onze oud-leerlingen in het hoger onderwijs liggen tien procent boven het Vlaamse gemiddelde.

In september krijgen de laatstejaars een gigantische waslijst met de taken voor een heel schooljaar. Elk semester zijn er drie data waarop ze taken mogen afgeven. De leerlingen spreiden hun werk zelf. Om de onverbeterlijke warhoofden tegen zichzelf te beschermen, nam de school wel haar voorzorgen. Op de tweede inleverdatum moet tweederde van de taken klaar zijn.

Een week voor de deadline schrijven de leerlingen op welke taken ze inleveren. Die lijst geldt als een echt contract. Computers die plots de geest geven, ongehoorzame honden die taken verorberen... Uitvluchten of excuses worden niet getolereerd. Wie te laat is met een taak, is onverbiddelijk de helft van de punten kwijt.

,,De leerlingen krijgen enorm veel vrijheid, maar daar gaat natuurlijk ook een grote verantwoordelijkheid mee samen'', verduidelijkt pedagogisch directeur Luc Vercammen.

In het tweede semester gaat het systeem nog een stapje verder. Alle overhoringen en herhalingstoetsen worden geschrapt. Er zijn drie toetsenweken, de zesdejaars kiezen zelf wanneer ze deelnemen. Voor elk vak moeten ze één toets afleggen. Wie buist in het eerste semester wordt drie keer op de rooster gelegd.

,,Het was wel even slikken toen we die eindeloze takenlijst kregen, maar dit systeem is veel voordeliger voor de leerlingen'', vindt Leen, die in de zesde Latijn-Moderne Talen zit. ,,Ik ben veel beter georganiseerd. Vroeger stelde ik alles uit tot het laatste moment, nu kan ik veel beter plannen. ,,In het begin stellen veel leerlingen het werk misschien nog uit, maar je merkt al snel dat een goede planning onmisbaar is'', beaamt klasgenoot Kevin.


Slaagcijfers 10 procent boven Vlaams gemiddelde
De leerlingen die het Sint-Ritacollege verlaten, zijn beter gewapend voor het hoger onderwijs. ,,We zijn het nu al gewoon om op langere termijn te denken en te werken'', legt zesdejaars Sophie uit. De cijfers liegen er niet om, het systeem werpt z'n vruchten af. ,,Het eerste jaar hoger onderwijs is vaak een bloedbad. Bij onze oud-leerlingen liggen de slaagcijfers 10 procent boven het Vlaamse gemiddelde'', weet directeur Jan Duden.

Het unieke systeem steekt andere scholen de ogen uit. De interesse voor het flexibel evaluatiebeleid is groot. ,,Maar je kan het niet zomaar in een handomdraai invoeren'', reageert Luc Vercammen. ,,Ook in de andere jaren besteden we enorm veel aandacht aan zelfstandig leren. We hebben in de school echt een klimaat moeten scheppen dat toelaat om de laatstejaars zoveel vrijheid en verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven.''