,,Kleine mens: voor mij ben je groot!'' Deze slogan stond de afgelopen week centraal in de klassen van het tweede middelbaar van het Emmaüsinstituut in Aalter. Vijf dagen lang werd gewerkt aan de integratie van kinderen en volwassenen met een handicap. Gisteren werden de ouders en de grootouders van de leerlingen uitgenodigd om te zien waar hun oogappel de voorbije week mee bezig was.

De veertienjarigen moeten nu een andere kijk hebben op hun medemens met een handicap. De school wil de drempel verlagen en de kinderen laten kennismaken met mensen met een handicap. Op die manier moeten de kinderen merken dat gezonde kinderen en kinderen met een handicap niet echt veel van elkaar verschillen.

,,We hebben in onze klas het bezoek gekregen van een man bij wie verschillende ledematen geamputeerd waren'', zeggen de leerkrachten Marijke Bakeland en Michèle D'haveloose. ,,Toen de man van 37 de klas binnenkwam, schrokken de leerlingen. Maar na een babbel werd al snel duidelijk dat dat nergens voor nodig was. Onze leerlingen hebben geleerd dat die man niet veel verschilt van gezonde mensen. En het was net dat vooroordeel dat we wilden weghalen.''

De voorbije week gebeurden nog meer activiteiten in het Emmaüsinstituut. De kinderen bezochten het Rozemarijntje in Baarle, een school voor kinderen met een mentale handicap. Ook de mediotheek in Aalter werd bezocht. Via de topfilm ,,Forrest Gump'' werd kennisgemaakt met de wereld van de autisten. Voor hun bezoek aan 't Rozemarijntje maakten de Aalterse kinderen enkele knutselwerken. Die werkjes werden gisteren ook getoond aan de ouders en de grootouders die ondertussen van een koffietafel mochten genieten. (JSA)