,,Stel je voor dat de boekhandelaar je een kaartje stuurt met de boodschap dat er een boek uit is dat je zal bevallen. Zou dat niet leuk zijn?'', suggereert Paul Van Lil. Klantenbinding heet dat, op een vriendelijke manier, en daarin is Paul Van Lil een expert. Sinds 1 september is deze 45-jarige vader van twee zonen algemeen directeur van Boek.be, de vakvereniging van het boek in Vlaanderen en dus organisator van de Boekenbeurs. Paul Van Lil is een hevig voorvechter van een boekenprogramma op tv. Kijkers genoeg, oordeelt hij.

Loyalty marketing of direct marketing -- hoe bind ik een klant, maar vooral: hoe bouw ik een vertrouwensrelatie met die klant? -- het heeft maar weinig geheimen voor Paul Van Lil. De boekensector is nieuw voor hem, na een loopbaan als expert ,,relationele databases'' bij Sabena, marketeer bij Carlson en directeur van het Belgisch Direct Marketing Verbond. Na zijn aanstelling bij Boek.be vroeg hij honderd dagen respijt om de sector te leren kennen. En die zijn bijna om.

  • Je kende weinig of niets van het boekenvak.
  • Paul Van Lil: ,,Ik lees boeken -- het liefst oude sciencefiction -- en dat is heel belangrijk. En ik ken het reilen en zeilen van sectorverenigingen zoals Boek.be. Ik ga nu na wat er leeft in de sector, wat de consumenten verwachten, hoe de verstandhouding Nederland-Vlaanderen is, hoever het staat met de vaste boekenprijs, waarmee ze apropos al dertig jaar bezig zijn, enzovoorts.''

  • Maakt het je wat uit, of het om boeken of om koelkasten gaat?
  • ,,Natuurlijk! Boeken zijn een prachtig product. We noemen het een Boekenbeurs, maar eigenlijk is het een Boekenfeest. Kijk naar het programma, hoe dat over werkelijk alles gaat. Over alles is er wel een boek geschreven, en dat maakt het zo mooi. Het sterke aan een boek is ook dat je het zelf maakt onder het lezen, het interpreteert vanuit je achtergrond en je opvoeding. In de concurrentie met internet en e-books staat het boek ijzersterk. Ik zie niemand met internet op de wc zitten, in bed kruipen of het in z'n binnenzak steken. Een boek brengt je plots in een andere wereld.''


    1,7 miljoen lezers
  • En nu ga je de boekensector opvijzelen?
  • ,,Opvijzelen is een groot woord. Neen, het is 'm om de leesbevordering te doen. Ik wil de consument gemakkelijker zijn weg doen vinden in het genre waarvan hij houdt. In de VS zijn er cd-clubs op internet die, aan de hand van het profiel dat je van jezelf opgeeft, je qua smaak kunnen onderbrengen in een groepje van zes mensen met dezelfde favorieten, op een bestand van anderhalf miljoen leden. En dat is in wezen de functie van de boekhandelaar: inspelen op de smaak van de individuele lezer. Dat is moeilijk, want de diversiteit aan boeken is zeer groot, maar de boekhandelaar zou zich moeten kunnen inleven in de voorkeur van zijn klanten. Het zou toch knap zijn, mocht je boekhandelaar je een kaartje sturen met de melding dat er wat interessants voor je verschenen is? Kennis van het leesgedrag is heel belangrijk. Als we dat kunnen doorgeven aan de boekhandelaars en uitgevers, staan wel al een hele stap verder. En er zijn nog veel goede boekhandelaars.''

  • Maar in een stad als Antwerpen vind je hooguit een handvol boekwinkels.
  • ,,Het is een uitstervend ras, ja, en dat is rampzalig. In 1990 waren er in Vlaanderen 750 boekhandels, vandaag zijn er nog een goede 200, Standaard en Fnac inbegrepen. Als we wat willen doen aan leesbevordering, moeten we starten bij de jeugd. Daarom ook pleit ik voor een boekenprogramma op tv. Als er 170.000 mensen naar de Boekenbeurs komen, kan je stellen dat in Vlaanderen tien keer zoveel mensen constant lezen: 1,7 miljoen mensen, dat is toch voldoende publiek voor een tv-programma?

  • Op TV1 of op Canvas?
  • ,,Op TV1 of op de regionale zenders, het maakt mij niet uit. Als het er maar komt.''