Het stak Nederlander Yves Gijrath dat er in heel de Benelux niet echt een passend tijdschrift voor de duurdere sector op de markt was. Dus deed Yves Gijrath het dan maar zelf: in november 2000 lag het eerste nummer van ,,Miljonair'' in de tijdschrifthandel. Het duurste tijdschrift van het pak doet het sindsdien niet slecht.

Gijrath: ,,Het klinkt als een vertelseltje, maar zo is het wel gegaan. Het was in Amsterdam en de regen viel met bakken uit de hemel. Ik vluchtte een kranten- en tijdschriftenwinkel binnen en scande de tijdschriftrekken. Nergens een tijdschrift voor mensen die van bijzondere dingen houden. Toen wist ik het: ik maak zo'n blad. Zonder me voorafgaand te verliezen in marktstudies of de zaak eerst kapot te analyseren. Alleen over de naam heb ik even getwijfeld. Maar toen bedacht ik: hoe ik het ook heet, er zal altijd wel iets mee zijn. Nederland is daarin nog erger dan Vlaanderen, wie zijn hoofd hier ook maar even boven het koren uitsteekt, krijgt de zeisen meteen achter zich aan.''


Anna wil komen
Sinds kort ligt het tiende nummer (6,95 euro) in de winkel. In zijn editoriaal jubelt hoofdredacteur Yves Gijrath: Anna wil komen! Hij heeft het over tennisster Anna Kournikova, die acte de présence zal geven op de Miljonair Fair -- een beurs georganiseerd door het blad.

In het blad staan eerst veel advertenties van dure merken. Dan dure reportages. Over de Barcelona-spelers Patrick Kluivert en Michael Rieziger. Ze gaan onder andere met hun dames shoppen. In de voorlaatste kolom van de reportage zijn ze al 20.000 euro kwijt. En dan moeten ze nog naar de Versace-winkel.

Nog meer voetbal: een portret van Zinedine Zidane, Real Madrid-speler met een netto jaarsalaris van 7 miljoen euro. Ook reportages over de sjieke Britse kostschool Roedan; over eten (kaviaar! natuurlijk); reizen en poepsjieke hotels (Capri Hotel: 405 euro voor één nacht). Ook de column van Sheila de Vries moet worden genoemd. Mevrouw wil haar batterijen even opladen en trekt op reis naar Amerika. Een pagina lang gaat ze uitgevreid winkelen. Op het einde is ze een beetje kwaad: in de luchthaven moest ze 381 dollar betalen, voor te zware bagage.

Maar wacht eens, zitten we niet in een economische crisis?

Hoofdredacteur Yves Gijrath: ,,Toen we met ons eerste nummer op de markt kwamen, gingen internationaal de beurzen aan het dalen. Ik heb toen nooit gedacht te stoppen met Miljonair . Mijn motto is altijd geweest: Never follow the crowd. Ik heb me nooit laten beïnvloeden door wat rondom mij gebeurt.''

  • Wanneer uw reporters rijke mensen opbellen voor een interview, willen die dan altijd meteen?
  • ,,Zo werkt het niet bij Miljonair. Wij bellen mensen nooit op. Je ontmoet die mensen op society-bijeenkomsten en daar maak je dan de afspraken voor een reportage.''

    ,,Ik moet er wel eerlijk in zijn: in het begin was het niet zo eenvoudig. Maar nu we al tien nummers lopen, kunnen we mensen al een idee geven van het eindresultaat. Zo wordt het makkelijk om aan een reportage te geraken.''

  • Raken jullie makkelijk aan Vlamingen?
  • ,,Voorlopig hadden we nog geen rijke Vlamingen in ons blad. Wel al een paar Vlaamse koks. Maar in de toekomst willen we meer mensen van bij jullie in ons blad, want we gaan Miljonair ook in meer Vlaamse winkels leggen.''


    geen prijzenkast
  • Bent u pas tevreden als uw reporters weten hoe rijk de geïnterviewde is?
  • ,,Juist niet. Miljonair is geen prijzenkast. Ik wil niet aan iedereen een prijskaartje hangen. Wat maakt het nu voor verschil of iemand 200 dan wel 300 miljoen zwaar is. Veel interessanter is te achterhalen hoe zo'n rijk iemand in elkaar steekt. Wat drijft hem?''

  • Hebben al die rijke mensen iets gemeenschappelijks?
  • ,,Ja. Ze denken allemaal heel erg basic, heel primair. Zij voelen echt de meest menselijke behoeften aan een spelen daarop in. Geld is nooit hun zorg. Geen enkele van de mensen die echt rijk zijn geworden, vertrokken van het idee: op mijn veertigste moet ik binnen zijn. De meesten zijn ook vrij armoedig begonnen in een kelder of op zolder. Maar allemaal bleven ze even gepassioneerd.''

  • Wie koopt jullie tijdschrift?
  • ,,Toch wel de beter verdienende klasse. Vooral het soort mensen dat in het tijdschrift aan bod komt. We verkopen ook meer in de steden dan in landelijke omgeving.We zitten nu aan een oplage van 37.000 exemplaren. Elk jaar gaan we tien procent vooruit.''

  • Medio december organiseren jullie weer de Miljonair Fair in de Amsterdamse Rai. Wie mag komen?
  • ,,Iedereen die een ticket koopt. De vorige editie was daarrond blijkbaar een misverstand. Toen meldde zich een man met een kopie van zijn bankuittreksel. Hij dacht dat alleen maar de heel rijken binnen mochten.''

    Never follow the crowd .''