Bij Delhaize kun je nu ook een gsm-abonnement kopen. In de Colruyt kies je tegenwoordig een auto van bij Cardoen. En Carrefour verstrekt krediet om je huis te verbouwen. Supermarkten verbreden hun aanbodpakket.

Als eerste supermarkt in België lanceert de keten Delhaize een eigen gsm-abonnement: Plus Line. Delhaize gebruikt daarvoor het netwerk van Base, de kleinste operator. Eigenlijk koopt Delhaize gewoon massaal beluren en sms-berichten op bij Base en verkoopt die door aan de eigen klanten.

Een gesprek tussen klanten onderling kost 15 eurocent per minuut. Voor een sms-je wordt 10 cent aangerekend. Met die voorwaarden hoopt Delhaize-woordvoerder Michel Lens op termijn op 50.000 abonnees. De keten mikt vooral op het groeiend aantal gezinnen waar ouders én kinderen een gsm op zak hebben. Een gezin kan maximum drie abonnementen afsluiten, en betaalt dan 10 euro voor het eerste, 7,5 euro voor het tweede, en 5 euro voor het derde abonnement. Bovendien krijgt de klant per euro op de telefoonfactuur een extra punt op de Plus-getrouwheidskaart. Vijfhonderd punten zijn goed voor een bon van 5 euro.


Bankieren aan de kassa
De overige grote ketens hebben niet direct telefonieplannen. Bij Carrefour geeft een Proximus-abonnement wel recht op extra punten op de Happy Days-getrouwheidskaart.

Is je koelkast stuk, maar wil je niet in één ruk 500 euro neertellen voor een nieuwe? Geen probleem bij een hypermarkt van Carrefour. Teken een Pass-kaart en de keten treedt graag op als kredietverstrekker. Voor een aankoop tussen 150 en 600 euro wordt het bedrag in drie maandelijkse schijven automatisch van je rekening gehaald. Zonder interest. Voor die koelkast biedt de keten bovendien een verzekering aan van vijf jaar.

Ook voor grotere bedragen als een autolening of een verbouwing kun je met de Pass-kaart een krediet regelen, afhankelijk van je inkomen. Carrefour-dochter Fimaser werkt daarvoor samen met Cetelem, kredietverstrekker nummer één in Frankrijk. Is die kaart niet een zoveelste verlokking voor klanten die al in de schulden zitten? ,,Omdat we de klanten vooraf uitvoerig informeren, moeten we maar in een klein aantal gevallen gerechtelijke stappen zetten'', zegt Carrefour-woordvoerster Geneviève Bruynseels.

Concurrent Delhaize zit ondertussen evenmin stil, en heeft een samenwerking gezocht met ING, het vroegere BBL. Sinds dit voorjaar kun je met de Delhaize Plus-kaart gratis een spaarrekening openen bij ING. Moet je aan de kassierster bijvoorbeeld 37,40 euro, dan kun je haar vragen om je wisselgeld gewoon op die spaarrekening te deponeren. Het experiment loopt in tien supermarkten, en wordt eind dit jaar geëvalueerd. Van de verhoopte 1.000 rekeningen waren er eind augustus zo'n 300 geopend.

Met de nieuwe Delhaize Plus-kaart (met chip), kun je nu trouwens ook je aankopen elektronisch betalen. Geld afhalen aan de muur is echter niet mogelijk.

Eigenlijk zijn alle supermarkten een beetje bank, omdat ze je graag helpen aan cash. In tegenstelling tot bij de echte banken, blijft ook in de toekomst die ,,service'' gratis. Delhaize stelt zelfs geen maximumbedrag in (voor zover de kassa het toelaat natuurlijk), terwijl bij de Carrefour het maximum ligt op 100 euro, en bij Colruyt op 250 euro.


Auto tussen de rekken
Maar voor de rest doet Colruyt het rustig aan. ,,We hebben uiteraard al een en ander bekeken, maar bankzaken en telefonie staan te ver van onze business. En die blijft: de laagste prijzen garanderen voor voeding en gebruiksvoorwerpen'', zegt Jean-Pierre Roelands, commercieel directeur bij Colruyt. ,,Het moet simpel blijven. We hebben ooit verzekeringen getest, maar dat bracht veel complicaties mee. De ervaring leert dat je daar zeer veel energie in stopt, in verhouding tot de meerwaarde. Maar mocht een gelegenheid zich voordoen, dan zullen we die bekijken.''

Zo'n gelegenheid was de samenwerking met multimerken-autoverkoper Cardoen. Elk jaar voeren de twee samen een paar acties, en voorts afficheert Colruyt het hele jaar door voor Cardoen. Bij twee acties in 2002 werden zo 250 auto's verkocht. ,,De samenwerking is ondertussen gestandaardiseerd en wordt voortgezet'', zegt Roelands. Recente cijfers wil hij niet kwijt, ,,maar we doen geen onrendabele dingen''.