Een Belgische tiener krijgt gemiddeld 31,50 euro zakgeld per maand. Of zijn ouders rijk of arm zijn, maakt geen verschil. Welstellende ouders geven net zo veel zakgeld als armere mama's of papa's. Dat blijkt uit een onderzoek van de bank Dexia. Jongeren vormen duidelijk een steeds interessantere doelgroep voor banken. Minderjarigen hebben alsmaar vroeger hun eigen zicht- en spaarrekening. Ze krijgen of verdienen jaarlijks bijna 1 miljard zakgeld en spaargeld.

Vier op de vijf jongeren tussen 10 en 18 krijgt zakgeld. Het bedrag stijgt geleidelijk. Een jongere van 12 jaar krijgt gemiddeld 14,8 euro per maand, een 17-jarige al 56,3 euro. De opslag wordt meestal jaarlijks gegeven naar aanleiding van de verjaardag of goede schoolresultaten.

De meeste Belgische jongeren krijgen hun zakgeld van moeder (71 procent). Die geeft het meestal wekelijks. Het overgrote deel van de tieners krijgt zijn zakcent cash. Nog slechts een minderheid krijgt zijn zakgeld via een overschrijving op een zichtrekening gestort, maar die groep groeit snel. Tieners gaan steeds jonger bankieren.

Bruno Biesemans, hoofd van de researchafdeling van Dexia: ,,Het aantal zichtrekeningen bij jongeren is opmerkelijk hoog. 40 procent van de 12-jarigen heeft zo'n rekening. Voor de 16-jarigen loopt dat zelfs op tot 82 procent. Het bezit van een spaarrekening is nog wijder verspreid en bedraagt al 86 procent bij 10 tot 12-jarigen. ''

Nog een opmerkelijke vaststelling: 80 procent van de jongeren kan elke maand wat spaargeld opzij zetten. Een op de drie spaart zelfs meer dan de helft van het zakgeld. Vlaamse kinderen zijn kampioen in het sparen. 89 procent zet geld opzij. Onder de Waalse kinderen is dat slechts 71 procent.


Interessante doelgroep
Belgische jongeren krijgen meer dan alleen maar zakgeld. Ze dikken hun zondag aan met wat oma en opa ze toestopt of door bij te klussen. Belgische ouders zetten bovendien jaarlijks gemiddeld 499 euro per kind extra opzij op een spaarrekening.

Minderjarigen zijn zo op jaarbasis goed voor 1 miljard euro. Geen onaardig bedrag. Begrijpelijk dus dat banken inspanningen doen om minderjarigen aan te trekken.

,,Het is niet de meest interessante doelgroep op korte, maar wel op langere termijn'', zegt Johan Schockaert, directeur van het studiebureau Significant dat de zakgeld-enquête uitvoerde. ,,Als je weet dat de Belg enorm loyaal is en vrijwel nooit van bank verandert, dan begrijp je dat het voor een bankinstelling belangrijk is om er vroeg bij te zijn.'' (PAW)