Als het van de Federatie van de Toeristische Industrie (FIT) afhangt, mogen vrachtwagens de Belgische autosnelwegen op zon- en feestdagen 's avonds niet meer gebruiken. Dat is een van de dringende beleidspunten waarvan de FIT hoopt dat de nieuwe regering werk zal maken.

,,Na topweekends aan onze kust krijg je tijdens de terugtocht naar het binnenland gegarandeerd verkeersproblemen. Die worden gedeeltelijk veroorzaakt door de stroom van vrachtwagens op de snelwegen'', zegt Carine De Boeck namens de Confederatie van Immobiliëngroepen (CIB).

,,In Frankrijk en Duitsland geldt op zondagavond een rijverbod voor vrachtwagens. Frankrijk speelt het hard door het stuk snelweg tussen Calais en Duinkerke wel vrij te laten. Daar vormt zich een lange rij camions, die 's zondagsavonds via ons land en Luxemburg weer naar Frankrijk rijden. We vragen dat de overheid daar paal en perk aan stelt.''


Dossierkosten aanrekenen
Ook de andere deelsectoren van de FIT hebben concrete wensen voor de politici. De vereniging van reisagentschappen BTO vraagt om een koninklijk besluit dat reisbureaus het recht geeft dossierkosten aan te rekenen. ,,Door negatieve externe factoren, zoals 11 september, de Golfoorlog en het sars-virus, krijgt de toeristische sector flinke klappen. Bovendien liggen de winstmarges heel laag. Onze economische leefbaarheid komt in het gedrang'', pleit Jan Van Steen.

De vereniging van touroperatoren ABITO wil een overlegplatform tussen de reisindustriesector en de betrokken ministeries voor het verstrekken van reisadvies door de overheid. Nu zijn die vaak niet goed overwogen en niet in overeenstemming met de adviezen van de Europese Unie of de Wereld Gezondheidsorganisatie. De horecasector drong nog maar eens aan op een algemene verlaging van het btw-tarief naar zes procent. (MDW)