Niet minder dan vijfhonderd winkels plant de Duitse Schlecker-keten in België. Het gaat om drogisterijwinkels. Een soort van Kruidvat maar kleiner en met een breder assortiment: ook waspoeder en luiers liggen er in de rekken.
Prijsbreker
Schlecker is vooral een prijsbreker, die de bekende merken goedkoper aanbiedt dan elders, maar ook zijn eigen huismerk heeft, AS, dat almaar aan uitbreiding toe is. Zoals Kruidvat heeft de groep ook een uitgebreide fotoservice.
Maar de klemtoon ligt toch op de echte drogisterijartikelen. Zowel voor het lichaam als om te wassen, poetsen en reinigen. Daarnaast ligt ook snoep in de rekken, hondenvoer en allerlei speciale aanbiedingen.
50.000 personeelsleden
Vroeger was er zo'n drogisterij in elk dorp; Schlecker lijkt die plek weer te willen innemen.
De groep van Anton en Christa Schlecker maakte wel een heel snelle groei met dit concept: in 1974 werd in Duitsland de vaste prijs voor drogisterijartikelen afgeschaft. Een jaar later ging de eerste winkel al open. In Duitsland is er om de drie kilometer een Schlecker. In heel Europa zijn er al 13.300; daar moeten er in 2004 nog duizend bij komen.
De groep stelt 50.300 personeelsleden te werk, en gaat er prat op dat ,,zij zich ook in mindere economische tijden een betrouwbare werkgever heeft getoond''.