Tupperware en zijn collega's uit de directe verkoop schatten dat ze dit jaar zo'n vierduizend nieuwe medewerkers kunnen gebruiken, een stijging met een kwart. Daarom starten ze samen met de VDAB en de diensten voor arbeidsbemiddeling uit de andere gewesten een speciale rekruteringscampagne.

Dat is merkwaardig, want het gaat niet om reguliere jobs. De activiteit gebeurt op al dan niet deeltijdse zelfstandige basis. Zelfs een werkloze kan met occasionele prestaties via Tupperware- en andere party's weer een voetje op de arbeidsmarkt zetten.

Na jaren van lichte daling blijkt de directe verkoop weer een bloeiende economiesector. Er zijn meer en meer alleenstaande vrouwen die wat willen bijverdienen, en ook meer werklozen. ,,Veel mensen raken via ons aan een gewone job'', klinkt het bij verschillende bedrijven. ,,Wij leren hen dat ze zich netjes moeten kleden, beleefd zijn, en hoe ze moeten verkopen. En dat helpt hen soms bij andere jobs.''

Of het nu om fantasiejuwelen, kookpotten, lingerie of schoonmaakproducten gaat, de werkwijze is meestal dezelfde: iemand begint met home-party's voor de eigen kennissen en familie en breidt zo zijn actieterrein uit. Tupperware houdt zo 80.000 meetings per jaar, bij de meesten van haar concurrenten gaat het om enkele duizenden of honderden.

De bedrijven zijn georganiseerd in een eigen beroepsvereniging en zeggen dat die ook op de ethiek let. Zo zijn alle contracten binnen de zeven dagen opzegbaar. ,,Wij worden vaak over een kam geschoren met de huis-aan-huisverkoop, maar dat is ten onrechte.''

De Beroepsvereniging van de Directe Verkoop heeft ook leden die niet via home-party's werken. De essentie is dat er een schriftelijke afspraak is over de komst van de verkoper.