Maria-Elisabeth Schaeffler vult dezer dagen de Duitse kranten. De vrouw die liever uit de schijnwerpers blijft en doorgaans erg karig is met interviews en zelden informatie over haar privéleven vrijgeeft, laat van zich horen met een omstreden overnamebod.

Schaeffler staat samen met haar zoon aan het hoofd van het gelijknamige familiebedrijf. Schaeffler is een Duitse fabrikant van kogellagers voor de auto- en luchtvaartindustrie en produceert ook onderdelen van motoren, versnellingsbakken en aandrijvingssystemen. Eergisteren probeerde de Duitse miljardair het Duitse Continental (vooral bekend van zijn banden) voor 11,2 miljard euro over te nemen.

'Het bod reflecteert niet de echte waarde van het bedrijf', foeterde de topman van Continental Manfred Wennemer en hij verwierp het dan ook. Na het bod kwam aan het licht dat de Schaeffler-groep al meer dan 30 procent van de aandelen van Continental in handen had. Gisteren werd duidelijk dat de topman van het bedrijf zich over een verdedigingsstrategie buigt. De overname zou de grootste fabrikant van auto-onderdelen ter wereld creëren.

In 1996 trad de sterke vrouw achter de succesvolle zakenman op de voorgrond toen meneer Schaeffler overleed. Sindsdien wijdt Elisabeh-Maria Schaeffler zich met hart en ziel aan het familiebedrijf.

En dat doet ze zo op haar eigen manier. 'Door vriendelijk te zijn tegen iedereen in deze wereld, kom je niet ver', zei ze ooit in een van haar weinige interviews. Of nog: 'Als je me vraagt wat kogellagers zijn, moet ik het antwoord schuldig blijven'. Ze voegde eraan toe dat ze wel wist wat het belangrijkste doel van het bedrijf was: groei.

Toen haar gevraagd werd hoe het mogelijk was dat het bedrijf in alle stilte zo succesvol geworden was, kwam ze weer gevat uit de hoek. 'Experten zijn enthousiast over onze producten maar normale mensen niet. Of dacht je dat ze hun vrouw een kogellager voor Kerstmis geven, misschien?'

In Duitsland mocht ze al een rist eretekens op haar borst spelden voor haar verdiensten in de zakenwereld en daarbuiten. (adg)