Belg betaalt steeds meer en steeds vaker op het internet
Pierre Willaert: 'Onze markt groeit nog altijd als kool.'rr
De Belgische surfers kopen almaar meer goederen via het internet en betalen die ook steeds vaker online. Zowat 85% van de aankopen in Belgische webwinkels wordt afgehandeld door het Brusselse bedrijf Ogone.

Internet

Van onze redacteur



Ogone is een bedrijf dat al meer dan een decennium internationaal actief is op het gebied van internetbetalingen. Het vormt een soort tussenschakel tussen de banken en de kredietkaartmaatschappijen enerzijds en de consument aan de andere kant van de computer.

'Meer dan 13.000 ondernemers, van piepkleine winkeltjes tot multinationals, maken nu gebruik van ons platform', zegt country manager Pierre Willaert. 'We zijn aanwezig in vijfentwintig landen.' En de zaken bij het Belgische bedrijf gaan bijzonder goed. Jaar na jaar stijgt het aantal transacties. Steeds meer mensen kopen immers via het internet.

Eerst de cijfers misschien. Wat bracht 2007?

'Het aantal transacties is alweer flink gestegen, met meer dan zestig procent, terwijl de totale omzet toenam met bijna zeventig procent. In Belgische webwinkels werd vorig jaar een bedrag van zo'n 460 miljoen euro uitgegeven. Pas op, dat is niet het totale bedrag dat de Belg op internet spendeerde, enkel wat hij uitgaf in Belgische webwinkels en dus zonder bijvoorbeeld Amazon.com. Als we naar de betalingen per kredietkaart kijken, komt het gemiddelde bedrag per transactie uit op 130 euro. Betalingen via Bancontact en de betaalknoppen van de banken (ING HomePay bijvoorbeeld, red.), waren gemiddeld goed voor 45euro.'

Het aantal webwinkels stijgt waarschijnlijk ook.

'Absoluut. Er zijn nu zo'n 2.250 in ons land, een stijging op jaarbasis met dertig procent. Dat gaat van giganten als Fnac.be tot kleine eenmanszaakjes waar je zelfbedrukte T-shirts kan ontwerpen en laten opsturen. Vorig jaar gingen gemiddeld tachtig webwinkels per maand open. Dat zijn er vier per werkdag.'

Welk percentage van de Belgische markt bestrijken jullie?

'Het is moeilijk om daar een concreet bedrag op te plakken, om verschillende redenen. Beschouw je bijvoorbeeld Ryanair als een Belgisch of een Iers bedrijf? Hoe ga je meten? Naar het aantal transacties? Het aantal webwinkels? De omzet? Nu, grofweg geschat denk ik toch dat wij zeker in vijfentachtig procent van de webwinkels aanwezig zijn, als het al niet meer is.'

Zijn er concrete redenen voor die stijging van het gespendeerde bedrag?

'Wel, het aantal webwinkels stijgt, het totale aanbod groeit en dus groeit de totale markt mee. De consument wordt zich ook almaar meer bewust van de mogelijkheden van e-commerce. Daarnaast kan je op steeds meer manieren betalen. Als je vroeger geen kredietkaart had, was de kous af en ging je aankoop niet door, wat natuurlijk geen goede zaak was voor de consument en nog minder voor de winkelier. Je kan nu ook veel makkelijker voor kleine bedragen iets kopen op het internet door te betalen met Bancontact.'

Op welke manieren betaalt de Belg voor zijn aankopen? Zijn daar percentages op te plakken?

'Visa en Mastercard kennen nog altijd een groei in het aantal transacties, ondanks hun dalend marktaandeel. Dat ligt nu op ongeveer zestig procent. Zowat tien procent van de aankopen gaat via Bancontact. De rest wordt verdeeld tussen de specifieke betaalknoppen van de banken (zoals HomePay van ING of Dexia HomeBanking, red.) en andere betaalmiddelen zoals PayPal of Tunz, een vrij nieuwe manier om te betalen met je gsm. De transacties via PayPal gebeuren vooral vanuit eBay, maar ook andere bedrijven beginnen daar mee. 3Suisses bijvoorbeeld.'

Welke producten kopen mensen het liefst op internet?

'De topvijf -ik geef hem even uit de losse pols- zal er vermoedelijk uitzien als volgt. Op de eerste plaats reizen. Dat is echt een enorm succes, elke minuut worden in België drie reizen verkocht via het internet. Daarna komen de tickets. Vroeger waren dat vooral concerttickets, maar we zien ook dat mensen meer en meer tickets voor de bioscoop en voor musea en culturele centra op het net kopen.'

'Op de derde plaats een klassieker: boeken, cd's en dvd's. Ook games reken ik daarbij, een ander zeer snel stijgend segment. Dan volgt waarschijnlijk elektro: mp3-spelers, fototoestellen, televisies. En daarna telecom: niet alleen de gsm-toestellen zelf, maar ook steeds vaker de abonnementen en de prepaidkaarten die via internet weer opgeladen worden.'

Is de consument nog bezorgd om de veiligheid?

'Ja, maar hij beseft ook dat er veel veranderd is en dat verklaart ook een deel van het succes. Tijdens de eerste boom van het internet, eind jaren negentig, was e-commerce vaak een zaak van avonturiers en cowboys. Je moest dan bijvoorbeeld je kredietkaartnummer e-mailen en dat soort toestanden. Die tijden zijn voorbij. De kaartgegevens worden nu verwerkt door gespecialiseerde bedrijven zoals het onze en niet meer door de winkels zelf.'

'Er zijn ook continu nieuwe technische ontwikkelingen zoals de digipass en de kaartlezer voor Bancontact. Dat maakt het allemaal veel veiliger. De meeste fraude met kredietkaarten gebeurt dan ook offline en niet via internet.'

Waar staan wij in Europa met onze cijfers? Komt Nederland al in zicht?

'Nederland gaat ons nog altijd voor, maar de kloof wordt kleiner. De mentaliteit is daar wel helemaal anders. Het is al traditioneel een markt waar meer op afstand gekocht wordt, denk maar aan Neckermann, ECI en Quelle. Maar in Nederland heerst er ook veel meer een start-up-cultuur. Een Nederlander zal veel sneller “even iets proberen, op het internet, een Belg niet.'

Waarom doen de banken die afhandeling van betaling eigenlijk niet zelf?

'Wel, vooral omdat je dan enkel een betaling kunt doen voor die specifieke bank. Bovendien is dit toch wel een aparte business waar heel wat bij komt kijken. Dat is ook de reden waarom de meeste webwinkels zich er niet meer mee willen bezighouden. Zij willen zich focussen op hun eigen activiteit.'

Hoe verloop zo'n afhandeling dan technisch?

'Wanneer iemand iets heeft gekocht op een site en op de betaalknop drukt, komt hij, meestal zonder hij het zelf merkt, op onze site terecht. Dat gaat zo onopvallend mogelijk, omdat we de klant niet willen afschrikken. Hij blijft qua uitzicht op de site van de webwinkel, zodat hij niet zou wegklikken omdat plots in een andere webomgeving zit. Vertrouwen is van levensbelang in dit soort zaken.'

'Wij contacteren dan de kredietkaartmaatschappij, die de betaling laat doorgaan of niet. Dan gaat het naar de bank van de klant, die nakijkt of zijn krediet al niet overschreden is. En van daaruit weer helemaal terug naar ons, allemaal in een paar seconden tijd.'

Wat kost het voor een webhandelaar om van jullie diensten gebruik te maken?

'Er zijn verschillende formules, vooral naargelang het aantal transacties. Maar ons goedkoopste abonnement kost veertig euro per maand plus 86eurocent transactiekosten. Daarbij maakt het niet uit of er nu voor vijf of duizend euro gekocht wordt, voor ons zijn dat maar bits en bytes. Er is ook een formule waarbij we enkel Bancontact en de betaalknoppen van de banken aanbieden. Dan ben je al voor vijftien euro per maand gesteld.'

Hebben jullie eigenlijk veel concurrentie in jullie branche?

'Er is een vrij nieuw initiatief van Fortis dat Neos gedoopt werd, maar voor de rest niet echt. In het buitenland heb je ook wel een paar spelers, maar die beperken zich tot hun lokale markt. Vroeger waren er meer concurrenten. Je had Banxafe van Bancontact, een dienst die Element heette, Belgacom had een eigen oplossing, maar die zijn allemaal verdwenen.'

Wat zijn uw verwachtingen voor 2008?

'Ik heb natuurlijk geen kristallen bol en het jaar is ook nog jong, maar hoogstwaarschijnlijk zal de groei in 2008 op alle vlakken doorzetten. De markt groeit nog altijd als kool, dus ik denk dat het aantal transacties en het aantal winkeliers nog verder zal stijgen. Wat dat betreft, is het een bevestiging van de trends die we al in 2007 gezien hebben.'

www.ogone.com