Delta Lloyd Life betaalt 135 miljoen aan SNS Reaal en verdubbelt zijn omzet in België.

Verzekeringen

Van onze redacteur



Zelf zit het bedrijf er voor weinig tussen, maar Swiss Life België zorgde gisteren ongewild voor een opmerkelijk record in de Belgische verzekeringsmarkt. Het is namelijk de eerste speler die in een periode van slechts enkele maanden twee keer wordt verkocht.

Eind vorig jaar kondigde de Nederlandse bankverzekeraar SNS Reaal de overname aan van de Belgische en Nederlandse filialen van de Zwitserse verzekeringsgroep Swiss Life, die op dat moment in een onlosmakelijk pakket aan de markt werden aangeboden. De overname kostte SNS Reaal toen ruim 1,5 miljard euro.

Omdat SNS zich op de Nederlandse markt wil concentreren, besliste de bankverzekeraar al snel om de Belgische activiteiten door te verkopen. Die waren te bescheiden om in ons land als springplank te kunnen dienen. En geld voor bijkomende investeringen was er niet echt op korte termijn. Neen, dan was het voor de Nederlanders beter om de Belgische tak door te verkopen aan een bestaande speler in onze markt.

Het is immers een publiek geheim dat een verzekeraar op langere termijn minstens 3 tot 5procent marktaandeel nodig heeft om voldoende rendabel te zijn in de Belgische verzekeringsmarkt. Kleinere spelers als Generali, AGF en Delta Lloyd hebben dan ook wellicht het dossier bekeken. Maar het was laatstgenoemde speler die het snelst op de bal speelde en Swiss Life België binnenhaalde.

Dankzij de overname verdubbelt Delta Lloyd, een dochter van de Britse verzekeringsreus Aviva, zijn marktaandeel tot 3,7 procent en vestigt het zich in de top vijf van de Belgische markt voor collectieve levensverzekeringen.

Delta Lloyd zal beide bedrijven combineren tot een groep met zeshonderd medewerkers, een verwacht premie-inkomen van ongeveer 800 miljoen euro en een totaal belegd vermogen van ongeveer 5,5 miljard euro.

Swiss Life België is vooral op het vlak van pensioenproducten een belangrijke speler in de markt. 'Dankzij de overname kunnen wij ons productaanbod in België verbreden en onze distributiekracht versterken. Dat is belangrijk, want we willen uitgroeien tot de pensioenspecialist in België', verklaarde een enthousiaste ceo Cees Frankhuisen gisteren.

Delta Lloyd Life -actief in ons land sinds 2001- heeft 250 medewerkers in dienst en realiseerde in 2006 een premieomzet van ruim 35miljoen euro. Het bedrijf verdeelt zijn producten hoofdzakelijk via onafhankelijke levensverzekeringsmakelaars en via de bankkantoren van zijn zusterbedrijf Delta Lloyd Bank.