Daikin levert jobs aan huis
Sollicitanten kunnen de jobcamper van Daikin bestellen voor een privéritje.Stefanie Deleu
Foto: © Stefanie Deleu
'Niet alle kandidaten hebben tijd en zin om verlof te nemen en naar Oostende te komen voor een sollicitatiegesprek. Dus trekken wij naar hen. Met onze jobcamper zoeken we de sollicitanten op, thuis of onderweg naar huis.'

arbeid

Van onze redacteur



De human resources-managers Hans Lingier en Filip De Graeve kijken tevreden naar de veelkleurige camper die voor de ingang van het hoofdkantoor van Daikin geparkeerd staat. Binnen enkele uren vertrekt de 'Daikin-bus vol jobs' naar Leuven, voor een kennismakingsgesprek annex jobinterview met een sollicitant. 'En vanavond is er een boeking voor een trip naar Roeselare.'

Na amper één week weten Lingier en De Graeve het wel zeker: de jobcamper-tournee loont meer dan de moeite. 'Alle bedrijven zijn op zoek naar de beste kandidaten voor de invulling van hun vacatures. Maar om die te vinden, moet je de baan op. Letterlijk. Met een opvallende rekruteringsmethode als de jobcamper bereiken we mensen die waarschijnlijk niet op eigen kracht tot bij ons zouden komen om te solliciteren.'

De schaarste aan werkzoekenden op de (West-)Vlaamse arbeidsmarkt vraagt om creativiteit, zegt Lingier. 'Bedrijven in Oostende kampen, door de ligging aan zee, met een extra handicap: een halve wervingscirkel. Dus moeten we ook buiten de regio, zeg maar buiten West- en Oost-Vlaanderen, rekruteren. En als potentiële kandidaten uit Leuven of Antwerpen het te ver vinden om even over en weer naar Oostende te komen, gaan wij bij hen aan huis. Of we pikken hen ergens onderweg op, tussen werk en thuis.'

Filip De Graeve verdedigt de arbeidsintensieve aanpak. 'Tien jaar geleden deden we vaak mee aan jobevents. Aan grote jobbeurzen of opendeurdagen. Maar die aanpak werkt niet voor gespecialiseerde bediendefuncties. Er zijn sowieso weinig jongeren die als ingenieur afstuderen. Die moet je echt persoonlijk aanspreken. Als individu. Daarom gaan we al in februari naar de laatstejaars op de campussen. Wachten tot juli is veel te laat.'

De Daikin-managers zeggen 'nog altijd voldoende kandidaten te vinden', maar steeds meer tijd en energie in die zoektocht te moeten steken. 'De aanwervingstijd, dat is de volledige doorlooptijd tussen het openstellen van een vacature tot de effectieve indiensttreding, wordt steeds langer. Die termijn is opgeschoven naar gemiddeld vier tot zes maanden.'

Een combinatie van radiospots en krantenadvertenties, en een rijk jobaanbod op de eigen bedrijfswebsite moeten Vlaanderen op het bestaan van de jobcamper wijzen. Op de website kunnen kandidaten een afspraak met de jobbus maken. Ze kunnen kiezen tussen de veelkleurige Daikin-versie of een anonieme wagen, 'want niet iedereen wil laten zien dat hij aan het solliciteren is.' En ze kunnen op drie tijdstippen solliciteren: 's morgens (met ontbijt), 's middags (tijdens de lunchpauze) of 's avonds (na het werk).

Tijdwinst is de grote troef, meent Lingier. 'Door met de camper rond te rijden, versnellen we de eerste kennismaking en dus het selectieproces. Want het eerste sollicitatiegesprek vindt al in de camper plaats, met experts van onze hr-afdeling of zelfs met leden van het senior management. Die kunnen meteen beslissen om een contractvoorstel te doen.'

Lies Vandecasteele en Els Van Kerkhove knikken enthousiast. Zij behoren tot het jobcamper-team. 'De eerste ervaringen zijn zeer positief. Op een minpuntje na: tegelijkertijd rijden en een interviewgesprek voeren, is niet altijd makkelijk. Die situatie kan voorvallen wanneer we iemand oppikken na het werk en onderweg naar huis een babbel hebben. Dan gaan we toch liefst ergens op een parking staan.'

Het project is nog maar net opgestart, maar voor deze week zijn er al elke dag boekingen, weten ze. 'Alle avondsessies zijn al volgeboekt. Voor de middag- en morgensessies zijn er hier en daar nog plaatsjes vrij.'

De interesse van de kandidaten is gemeend, vertellen Lingier en De Graeve. 'Vrijdagavond hebben we een gespecialiseerde en ervaren ingenieur opgepikt op de luchthaven van Zaventem, na een buitenlandse trip voor zijn werkgever, en hem naar zijn woning in de Kempen gereden. Tijdens de rit van meer dan een uur hadden we een positief gesprek. De camper was pas om middernacht weer in Oostende, maar de inspanning van ons hr-personeel, ook buiten de werkuren, was lonend. Als we die man naar hier hadden moeten laten komen, was er allicht geen gesprek van gekomen. En hadden wij geen vooruitzicht op een aanwerving.'

Het Daikin-team is zinnens om in de komende weekends groepjes studenten aan de stations van Brugge of Kortrijk op te wachten en hen als eenmalig taxibedrijf naar huis of het kot te rijden. En op die manier potentiële sollicitanten met het bedrijf te laten kennismaken.

'Die studenten kennen al hun marktwaarde, hoor', zegt Frans Hoorelbeke. De voorzitter van Daikin Europe komt de camper nog eens monsteren. En benadrukken dat het bedrijf geen gekke dingen doet. 'We doen niet mee aan de overbetaling van schoolverlaters. Daikin zoekt geen jobhoppers, vandaar. We bieden die jongeren daarentegen een loopbaanperspectief op lange termijn aan, waarin het verloningspakket maar één element is.'

Volgens Hoorelbeke wordt het project eind volgend maand geëvalueerd. 'Maar ook daarna gaan we blijven aanwerven. Onze groeiambities leiden ertoe dat er een contante stroom van bijkomende aanwervingen op de agenda staat. Voor bediendefuncties gaat het om zowat vijftig vacatures per jaar voor Daikin Europe en voor onze Belgische dochters om honderd à honderdvijftig per jaar.' Het gaat om alle soorten banen: verkoopsmanagers, IT-specialisten, ingenieurs, ontwerpers. De helft gaat naar jonge afgestudeerden, de andere helft vereist praktijkervaring.

Met de jobcamper is Daikin alleszins niet aan zijn eerste eigenzinnige hr-politiek toe. Het bedrijf maakte naam door de uitbouw van een speciale pool van ervaren uitzendarbeiders: 45-plussers die na hun opdracht in de seizoensgebonden productie van aircotoestellen bij andere bedrijven in de buurt aan de slag kunnen. En er is in Oostende ruimte voor vaste personeelsleden om deeltijds te werken, gemeten op jaarbasis: door voltijds te werken buiten de schoolvakanties en thuis te blijven tijdens de schoolvakanties. 'Goed human resources-beleid is innovatief', besluit Filip De Graeve.