Hoe met Facebook en Twitter je boterham verdienen?
Foto: Jobat.be
Steeds meer bedrijven ontdekken de sociale media. Meer zelfs, ze werven er heuse experts voor aan: social media managers. Maar wie zijn die zelfverklaarde meester-twitteraars, en vooral, hoe word je er zelf een?

De Nederlandse Social Media Monitor registreerde het voorbije jaar een verdubbeling van de merkenactiviteit in social media. De meest ingezette netwerken zijn Twitter, LinkedIn en YouTube, maar ook Facebook kent een groeiend aantal professionele gebruikers. Social media worden vooral gebruikt voor marketing, pr, service en verkoop. En samen met het succes groeit ook de professionalisering. De merken die online scoren, houden er een bewuste strategie, doordachte doelstellingen en een social media manager op na.

Toen Philippe Borremans in juni vorig jaar chief social media officer werd bij de Van Marcke Groep was dat een unicum voor een Belgische familiale bedrijvengroep. Als CSMO (Chief Sales & Marketing Officer) is hij er verantwoordelijk voor alle interne en externe onlinecommunicatie en het gebruik van sociale media binnen de bedrijven van de groep.

"Onlinecommunicatie en sociale media worden cruciaal voor interne samenwerking en externe relaties", zegt Caroline Van Marcke, bestuurder van de Van Marcke Groep. "Daarom hebben we beslist ze een fundamentele plaats te geven in onze dienstverleningsstrategie naar klanten, zakenpartners en werknemers."

>

>