De reclamecampagne voor Rent-a-Wife levert DVDPost een boete van 12.000 euro op.

marketing

De raad van toezicht van het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV) heeft geoordeeld dat de campagne in strijd is met de interne gedragscode. Volgens die code moet reclame 'fatsoenlijk, eerlijk en waarheidsgetrouw zijn. Ze mag niet van die aard zijn dat ze de geloofwaardigheid van de sector op het spel zet'.

Het denkbeeldige bedrijf 'Rent-a-Wife', waarvoor de omstreden website reclame maakt, bood met een knipoog verschillende types vrouwen te huur aan. Wie doorklikte, merkte dat de site eigenlijk promotie maakte voor DVDPost, een onlineverhuurder van dvd's. Het BDMV ontving acht klachten.

Het comité van toezicht heeft voor geldboetes gekozen, omdat het verplicht terugtrekken van de campagne bij direct-marketingcampagnes per e-mail of post onmogelijk is. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), die over above-the-line-reclame oordeelt, kan geen boetes uitdelen, maar wel de intrekking van de campagne verplichten.

Bernard Wilmet van DVDPost kondigde gisteren aan in beroep te gaan tegen de uitspraak, die hij buiten proportie vindt. 'Voor het internet kan je niet dezelfde criteria hanteren als voor televisie of affichage. Het is een medium waar veel meer kan. Dat er slechts acht klachten zijn gekomen op zeshonderdduizend bezoekers bewijst dat maar weinig mensen zich eraan gestoord hebben. Bovendien zijn de criteria op basis waarvan het comité van toezicht oordeelt zo vaag, dat je elke reclamecampagne ermee zou kunnen verbieden'.

De satirische website was gisteren nog gewoon te bekijken op het net. (rmg)

www.rentawife.be

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig