Btw-problematiek

'Al jaren ijveren we met de Belgische Beroepsfederatie voor Fitness en Wellness (BBF&W) bij de Belgische en Europese overheid voor een herziening van het geldend btw-tarief van 21procent', zegt Dick Vande Vyvere, managing director Passage Fitness First België. 'In feite zou, gezien de toegevoegde waarde van ons product, het btw-tarief nul procent moeten zijn, maar met zes procent kunnen we ook al leven.'

'Een ander pijnpunt is de nog steeds bestaande onduidelijkheid over onze sector in stedenbouwkundige dossiers. Zijn wij een dienstverlenende sector? Voeren we handel? Zijn we een zaak van openbaar nut? Dat is nog steeds niet uitgemaakt en dat brengt soms problemen met zich mee.'

'Ons probleem is dat de btw-problematiek al tien jaar meegaat', zegt Frank Janssens, oprichter van Go-Fit, 'en dat telkens als er schot in de zaak komt, er een nieuwe regering gevormd wordt en we weer terug bij af zijn.'



Supergoedkope ketens

'Met de supergoedkope abonnementen wordt een apart segment aangeboord', zegt Dick Vande Vyvere. 'Zo wordt er voortaan voor elke doelgroep fitness aangeboden, wat eigenlijk een positieve evolutie is. Met Passage willen we niet op die kar springen, we kiezen liever voor een uitstekende kwaliteit in verhouding tot een correcte prijs.'

'Wel positief aan de goedkope ketens is dat het fenomeen wijst op een groei van de markt. Uit recent onderzoek is trouwens gebleken dat liefst 91procent van de Belgen gezondheid en zich goed voelen een belangrijk punt in het dagelijks leven vindt.'

'Goedkope ketens zijn de McDonald's van de fitnesswereld', zegt Frank Janssens. 'Dat is fastfoodfitness, waarbij je nauwelijks nog begeleid wordt. Het kan wel leiden tot een mentaliteitswijziging - iedereen naar de fitness - en dat is niet slecht.'



Geen 'label' voor de fitnesscentra

'We ijveren ook al tien jaar voor een soort label, een norm die erkende fitnesscentra kunnen hanteren', zegt Frank Janssens. 'Ook die problematiek gaat al even mee, maar een label zou het niveau van fitness in België ten goede komen. Momenteel zitten we in een markt die nog groeit, maar stagnatie is niet veraf. De kleintjes zullen het moeten opnemen tegen de groten, centra van drie- à vierduizend leden die gebackt worden door het grootkapitaal.'