'Met hoevelen zijn jullie hier?' vroeg Paul me. Hij stond net als ik te wachten op een taxi, dinsdagnamiddag, nadat we tegelijk uit de trein waren gestapt in Davos-Dorf. Toen er eindelijk een taxi kwam, bleek dat we in hetzelfde hotel logeerden. Dus deelden we de taxi. Bij de wederzijdse voorstelling onderweg vroeg hij me dus 'met hoeveel we waren'.

'Just you?' vroeg hij met ongelovig gefronste wenkbrauwen toen ik zei dat ik hier de enige journaliste van De Standaard was. Zelf werkt hij voor het persbureau AP. Zij zijn met zo'n zeven of acht journalisten in Davos, hij wist het niet juist. 'Maar dat is nog niks vergeleken met Reuters', zei hij met een zucht. 'Die zitten hier zeker met twee keer zoveel mensen als wij. Ze betalen immers veel geld om hier partner te mogen zijn, dat moet renderen.'

Er lopen hier honderden vertegenwoordigers van de media rond. Zoals wel vaker bij internationale events van deze omvang, zijn vooral de Angelsaksische media overweldigend aanwezig: Reuters, Bloomberg, AP, CNN, CNBC en noem maar op hebben hier -de televisiezenders zelfs letterlijk- hun tenten opgeslagen. Om het Media Centre -ook al een grote tent- te verlaten, moet je je een weg banen doorheen het broadcasting village. En vooral opletten dat je niet in de weg loopt van een of andere anchor die een stand-up aan het doen is, het liefst met een sierlijk besneeuwde boom als achtergrond.

Er zijn twee soorten vertegenwoordigers van de media, leert de algemene informatie die de deelnemers aan de jaarvergadering van het World Economic Forum krijgen. Je hebt de reporting press, waartoe ikzelf behoor. Wij zijn hier om aan onze lezers, luisteraars of kijkers verslag uit te brengen over wat er hier gebeurt. Als 'gewone' journalist heb je lang niet toegang tot alle sessies en events, mag je niet overal komen in het Congrescentrum, en mag je zelfs niet langs alle ingangen binnen. Dat laatste heeft me al een paar kilometer extra door de sneeuw rond het Congrescentrum doen baggeren, maar intussen heb ik het wel door, denk ik.

De tweede, en betere, categorie persmensen zijn de media leaders: hoofdredacteuren, uitgevers, columnisten, anchors enzovoort. Die 'nemen actief deel aan de sessies' en hebben dezelfde status als de andere participanten: de aanwezige politici, academici, bedrijfsleiders enzovoort. Media leaders mogen wel overal komen, en bijvoorbeeld ook deelnemen aan de lunches en diners, als ze respecteren dat wat daar gezegd wordt off the record, en dus niet voor publicatie is. Veel van die media leaders mogen ook opdraven om debatten te modereren, leert een blik op het programma. Hoeft het gezegd dat ook daarbij de Angelsaksische media prominent aanwezig zijn?

De grote internationale nieuwszenders zijn trouwens elk medeorganisator van events binnen het officiële programma, waar ze uiteraard zoveel mogelijk grote namen naartoe proberen te lokken. Zo was er gisterochtend een CNBC Debate, met op het podium onder meer de Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz, de miljardair en filantroop George Soros, secretaris-generaal Angel Gurria van de Oeso, en de Amerikaanse ex-minister van Financiën John Snow. Vrijdag is er dan weer het BBC World Debate, over de impact van wereldwijde economische schokken. Ook daar zit Snow in, naast de Indiase minister van Financiën, Palaniappan Chidambaram, Harvard-professor Kenneth Rogoff en Kishore Mahbubani, de decaan van een School for Public Policy uit Singapore. Qua sexy (en uitspreekbare) namen lijkt CNBC het dus alvast gehaald te hebben in de onderlinge concurrentiestrijd. Wat natuurlijk niets wil zeggen over de inhoud van het debat.

CNN komt dan weer de eer toe om, zondag, het slotdebat integraal te mogen modereren, opnemen en uitzenden. En daar zitten alle co-voorzitters van de jaarvergadering: Tony Blair, geflankeerd door de ceo's van JPMorgan Chase, de Indiase ICICI Bank, Pepsi-Cola, Chevron, China Mobile en Elie Wiesel.

De nieuwszenders zenden die debatten uiteraard ook uit. Worldwide, zoals anchor Maria Bartiromo, die de discussie van CNBC vanochtend modereerde, herhaaldelijk onderstreepte. Ze moest het debat helaas op gepaste momenten ook even stilleggen, voor een break van enkele minuten. Hoe prominent het gezelschap in de zaal ook geweest mag zijn, de wetmatigheden van de Amerikaanse commerciële tv zijn universeel.

Zou volgend jaar ook Fox News, de nieuwszender waarmee de Australische mediatycoon Rupert Murdoch wil beginnen, zijn debatje mogen organiseren? Murdoch is hier alvast nu al aanwezig, dus het zit er zeker in.

Karin De Ruyter is redactrice economie van 'De Standaard'.

www.standaard.be/debutant

www.standaard.be/davos