Vranken blijft sterke euro de baas
Vranken-Pommery zag zijn omzet in 2007 met bijna zeven procent toenemen.

De groep Vranken-Pommery, de op een na belangrijkste speler in de champagnesector, zag haar omzet in 2007 sterker stijgen dan verwacht. De totale omzet steeg met 6,9 procent. Dat is beter dan de zes procent die vooropgesteld was. De totale omzet komt zo op 286,8 miljoen euro te staan, tegenover 268,3 in 2006.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 14,5 procent, tot 144 miljoen euro. De champagnesector is sterk seizoensgebonden. De consument heeft in de eindejaarsperiode duidelijk niet in zijn budget voor champagne geknipt, integendeel.

Vranken-Pommery zag de verkoop van zijn duurdere merk Charles Latiffe zelfs toenemen. Het bedrijf heeft zich het afgelopen jaar extra op het duurdere marktsegment gericht om rijkere klanten te verleiden.

Het bedrijf brengt ook een gamma porto op de markt, maar de champagne bleef goed voor 92,6 procent van de totale omzet. In dat segment was de stijging van de omzet ook net iets groter. Ze bedroeg 7,3 procent.

De sector had wel te lijden onder de sterke euro. 'De ongunstige impact van de opwaardering van de euro in 2007 bleef beperkt tot 1,3 miljoen euro', liet de groep weten. Dat komt neer op 0,5 procent van de totale omzet. (adg)