Samen met het Britse Laing O'Rourke bouwt Dredging International aan de oevers van de Theems aan een hypermoderne containerhaven.

baggerindustrie

van onze redacteur

in het verenigd koninkrijk



'België mag voorlopig dan nog geen olympische medaille hebben gehaald, Deme heeft er alvast wél een op zak.' Op die manier kondigde een trotse ceo Alain Bernard gisteren in Londen alweer een nieuw megacontract aan voor de Belgische bagger- en milieugroep.

Samen met Laing O'Rourke, de grootste private bouwmaatschappij van het Verenigd Koninkrijk, bouwt de Deme-dochter Dredging International aan een gigantische containerterminal op de terreinen van een oude Shell-raffinaderij even ten oosten van Londen, waar de Theems in de Noordzee uitmondt. De opdrachtgever is DP World, een Arabische groep die 45grote havens uitbaat in 25landen.

Het contract dat Deme en Laing O'Rourke hebben binnengerijfd, heeft een waarde van 505 miljoen euro. Dredging zal over een lengte van 100 kilometer 30 miljoen m³ zand en grind opspuiten om de monding van de Theems aanzienlijk te verdiepen. Het grind dat daarbij wordt gewonnen wordt gecommercialiseerd, het gewonnen zand wordt gebruikt om het hele Shell-terrein twee meter op te hogen. Het haventerrein wordt van getijdenwerking gevrijwaard achter een kaaimuur van 1,3 kilometer die Deme zal aanleggen. Aan die kaaimuur zullen drie van de grootste schepen ter wereld tegelijk kunnen aanmeren, elk meer dan driehonderd meter lang met maximaal 12.000 containers aan boord.

DP World investeert in totaal anderhalf miljard pond in het megaproject. De nieuwe London Gateway Port wordt niet alleen de grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, ook het grootste logistieke centrum van Europa zal er gevestigd zijn. Sinds de jaren50 trokken de allergrootste containerschepen naar de haven van Southampton omdat de Theems te ondiep werd voor de almaar in omvang toenemende mastodonten. Het centrale distributiecentrum in Londen moest daarop de deuren sluiten, zodat de aangevoerde goederen een steeds grotere afstand moesten afleggen om de uithoeken van het eiland te bereiken. Sindsdien kreunt Groot-Brittannië onder een enorm fileleed. Door de distributieactiviteiten opnieuw te centraliseren even buiten Londen, hoopt DP World jaarlijks tweeduizend vrachtwagens van de wegen te houden, die jaarlijks samen 52miljoen mijl minder zullen rijden. Daarbovenop zal het project 12.000 nieuwe banen scheppen in het VK, waarmee de London Gateway Port zich kroont tot de grootste banenschepper in het land.

De ecologische bekommernis van de Arabieren gaat evenwel verder dan dat. Van het totale kapitaal van anderhalf miljard pond wordt 70miljoen pond (88miljoen euro) uitgetrokken voor de redding van de vele dieren die hun biotoop binnenkort zien verdwijnen onder twee meter baggerslib. Een team van milieudeskundigen is al maanden bezig met het overbrengen van duizenden salamanders, hagedissen, adders en andere reptielen naar een nieuw aangelegd natuurreservaat in Wiltshire. Daarvoor werden 26.000 matten op het Shell-terrein verspreid die elke dag worden opgetild om te kijken of er zich reptielen onder verschuilen.

Deme laat met het oog op het megaproject alvast twee nieuwe schepen bouwen. Een daarvan is een grote kraan die op een ponton is gemonteerd om baggerspecie op te scheppen. De andere boot kan diepe gaten in de rivierbodem boren, waarna ondoordringbare bodemlagen kunnen worden gedynamiteerd. De schepen werden besteld in het Verre Oosten en zouden aan het einde van dit jaar worden opgeleverd. Begin volgend jaar begint Deme aan zijn Londense avontuur, dat over vijf jaar moet worden afgerond.

Dankzij het nieuwe contract ziet Deme de waarde van zijn orderboekje oplopen van 1,8 miljard eind 2007 tot 2,5 miljard euro nu. Eerder dit jaar haalde de groep al megacontracten binnen in onder meer Panama en Dubai.

Deme kocht het voorbije jaar zeven nieuwe schepen, nog eens elf zijn in aanbouw. Zo heeft Deme 80 grote en 200 kleinere schepen in omloop. De groep heeft de komende zes jaar alvast de handen vol.