Tweehonderd Belgen moeten hun kredietkaart laten blokkeren.

De blokkering is noodzakelijk geworden na de diefstal van kredietkaartgegevens eind september bij Kartenhaus, een Duitse onlineverkoper van evenemententickets.

Dat schreven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen gisteren. Door de kraak werden de kaartgegevens van in totaal 66.000 klanten gestolen, onder wie ook tweehonderd Belgen. Die Belgische klanten zijn geïdentificeerd en werden inmiddels verwittigd, zegt Jean-Michel Dasnoy van Bank Card Company. 'We vragen hen preventief hun kredietkaart te blokkeren via Card Stop. Zij krijgen van ons binnen enkele dagen gratis een nieuwe kaart en nieuwe code'.

De gekopieerde gegevens zouden van klanten zijn die tussen 24oktober 2006 en 30september van dit jaar kaartjes hebben gekocht via Kartenhaus.

Ongewone verrichtingen -bijvoorbeeld grote geldafhalingen in het buitenland of aan verschillende geldautomaten- worden door Bank Card Company gemonitord.

Klanten die op hun rekeninguittreksels vaststellen dat er toch al ongewone betalingen zijn verricht, krijgen de schade vergoed.





Blz. 22 Waarom internetbankieren wel veilig is.