Bang & Olufsen (B&O) heeft in het eerste kwartaal een winststijging geboekt van 59%.

De Deense fabrikant van design-elektronica maakte in de drie maanden tot einde augustus een nettowinst van 57,6 miljoen Deense kroon (7,8 miljoen euro), tegenover 36,2 miljoen kroon een jaar eerder. Analisten hadden wel gerekend op een winst van 63 miljoen kroon.

B&O kon mee profiteren van het succes van breedbeeldtelevisies bij gefortuneerde consumenten. De omzet steeg met 5,8% tot 926,4 miljoen Deense kroon, ongeveer evenveel als analisten hadden verwacht. In de VS was de groei met 25 procent een stuk groter dan in Europa. Dat was vooral te danken aan de lancering van de BeoVision 7, een nieuwe breedbeeldtelevisie. Ook in Azië, het Midden-Oosten, Frankrijk en Spanje werd een 'dubbelcijferige groei' opgetekend. Daarnaast zag B&O zijn belastingfactuur dalen met ongeveer 18 miljoen kroon, dankzij een algemene belastingvermindering die de Deense regering in juni doorvoerde. Het bedrijf handhaaft zijn financiële verwachtingen voor het hele boekjaar.

Bang & Olufsen blijft intussen investeren in eigen verkooppunten. De groep telt nu 781 winkels, waar samen ongeveer driekwart van de omzet gemaakt wordt. In de autodivisie, die Audi als klant telt, daalde de omzet met 11% tot 16 miljoen kroon. (bloomberg)