Amusementsbedrijf Studio 100 kampt met groeipijnen. Omdat sommige formats het verhoopte rendement niet halen, staat de groep voor pijnlijke keuzes.

Media

Van onze redacteur



Studio 100, de 'kinderamusementsfabriek' die door Danny Verbiest, Gert Verhulst en Hans Bourlon in 1996 opgericht werd en bekend is om creaties als Samson, K3, Mega Mindy en Kabouter Plop, kende de afgelopen jaren een sterke groei. Het succes van de groep culmineerde in 2006 in de intrede van Fortis Private Equity in het kapitaal van Studio 100 na een fel bevochten kapitaalronde.

Studio 100 heeft naar eigen zeggen een uniek bedrijfsmodel dat opgebouwd is rond tv-programma's met zingende hoofdpersonages die naast de televisie voortleven in fictie, theatershows, strips, merchandising en themaparken. Het kinderparadijs heeft sinds kort ingezet op de internationalisatie van dat model en opende vorig jaar in het Duitse München een eigen kantoor.

Die zware investeringen voor de roll-out in landen als Duitsland en Oostenrijk vallen samen met een sputterende tot problematische rentabiliteit van enkele schakels in het segment theater en tv-producties. De theateractiviteiten doen het wel goed als het om bekende figuurtjes gaat, maar hebben het moeilijk als ze buiten de bekende paden treden. De vraag is hoe ver de Vlaamse markt wil meegaan in het theatergebeuren van Studio 100. Optredens in de parken of de jaarlijkse Sinterklaasshow, waarbij alle vedetten uit de kast worden gehaald, zijn wel grote successen. Momenteel lopen bij Studio 100 shows als 'Pak de poen' en 'Foei minister'.

Ook in de tv-productie is het succes van bepaalde formats teleurstellend. Via Studio 100 Media timmert de groep aan eigen concepten zoals Big & Small, Rescue 4U, Banana Sam, Super Mega Hyper Pets en Spooky Spook.

Het gevolg van het wisselende succes is dat de groep voor de uitdaging staat om het model bij te sturen. Momenteel worden enkele analyses uitgevoerd die moeten aangeven welke knopen doorgehakt moeten worden en welke formats men moet blijven voortzetten inzake televisie en theater.

Volgens personen die vertrouwd zijn met de situatie, is het geen makkelijke oefening. De creatieve geesten bij Studio 100 zijn immers gehecht aan het artistieke. Met andere woorden: emotie en ratio doorkruisen elkaar. Geert Allaert, die destijds uitpakte met grootschalige musicals via zijn Music Hall, moest ook vaststellen dat het draagvlak van de markt zijn grenzen heeft en dat gemaakte kosten soms moeilijk te rentabiliseren zijn.

Kenners omschrijven de situatie bij Studio 100 als groeipijn. 'De situatie is niet dramatisch, maar op een ogenblik dat een hoog investeringsritme aangehouden wordt, komt de rentabiliteit al snel onder druk als sommige verhoopte inkomsten niet gerealiseerd worden.' De uitdaging lijkt te zijn om de artistieke cultuur te verzoenen met een meer uitgesproken kostencultuur. Iets waar overigens al werk van gemaakt wordt.

Eind vorig jaar was Studio 100 nog kandidaat om de voetbalclub KV Turnhout over te nemen, maar daar werd in extremis vanaf gezien. De parken van Studio 100 zijn dan weer een onverhoopt succes. Afgelopen jaar werd elk kwartaal het beoogd bezoekersaantal overtroffen. Ook de merchandising loopt goed tot zeer goed.

Studio 100 haalde in 2006 een omzet van 75,12miljoen euro Daarvan was 21% afkomstig van theater en 12% van film & televisie. De pretparken namen met 36% het grootste deel voor hun rekening. Voorts zijn er de tak licenties & merchandising (14%), audio/video (12%) en uitgeverij (3%).

Studio 100 is een van de paradepaardjes van Fortis Private Equity dat in 2006 een belang nam van 33%. Naast Brigitte Boone zit ook Luc Weverbergh er namens Fortis PE in de raad van bestuur, samen met Hans Bourlon, Gert Verhulst en financiële man Mark Kiekens.