Telecomgroep Mobistar heeft het voorbije jaar zijn nettowinst zien verdubbelen (+122 procent), tot 227,4 miljoen euro. Ook de omzet groeide, zij het minder fors (+16,3 procent) tot 1,16 miljard euro.

Volgens topman Bernard Ghillebaert was het zakenklimaat voor Mobistar in 2003 uitzonderlijk'. De winstmarges stegen tot 39,6 procent, en zelfs tot 41,9 procent in mobiele telefonie. De winst voor belastingen en afschrijvingen (EBITDA) groeide in 2003 met 37 procent tot 434 miljoen euro. De investeringen namen op jaarbasis wel af, met 16 procent, maar werden in de tweede jaarhelft opnieuw opgevoerd.

De afdeling mobiele telefonie, veruit de grootste divisie van Mobistar, liet dezelfde positieve evolutie zien. De omzet groeide er met 15,5 procent tot 1,072 miljard euro, terwijl de nettowinst verdubbelde van 114,5 tot 228,8 miljoen euro. De inkomsten per klant (ARPU) stegen eveneens, tot gemiddeld 34,68 euro per maand.

De 'mobile data'-activiteiten waren goed voor 15,5 procent van de omzet in mobiele telefonie. Dat was vooral te danken aan SMS. In het vierde kwartaal verstuurden de Mobistarklanten maandelijks meer dan 88 miljoen korte tekstberichten.

Het succes van MMS (Multi Media Messaging - het versturen van foto's bijvoorbeeld) noemt Mobistar redelijk'. In december hadden 128.000 klanten de dienst geactiveerd. Over heel 2003 werden meer dan 1 miljoen MMS-berichten verzonden.

"Het afgelopen jaar steeg het aantal actieve klanten van 2.305.390 tot 2.615.368, een toename met 13,4 procent", legt Ghillebaert uit. "Die uitzonderlijke groei deed het marktaandeel stijgen van 31,6 tot 33,3 procent". Volgens de Mobistar-topman is de gsm-markt nog niet verzadigd, de penetratiegraad bedraagt nu 75,6 procent (uitgedrukt in aantal SIM-kaarten).

Voor dit jaar verwacht Mobistar een inkomstenstijging van minstens 10 procent.

Belangrijke doelstellingen voor 2004 zijn de verhoging van het marktaandeel in mobiele telefonie en de verdere ontplooiing van het netwerk voor derde generatie telefonie (UMTS-netwerk). Hierover zegt Ghillebaert: ,,We willen niet kost wat kost de eerste zijn in deze sector. We wachten tot de markt rijp is om een commercieel aanbod te lanceren,''. Een naamsverandering is niet aan de orde, ,,ook al wil de moedergroep Orange graag dat ieder filiaal haar naam draagt''. Mobistar is de tweede grootste telecomgroep van het land, na Belgacom.