Krëfel staat te koop
Foto: katrijn van giel
De Belgische huishoud- tot elektronicaketen Krëfel zoekt een koper. De familie Poulet zou daarvoor een zakenbank in de arm hebben genomen. Krëfel mikt voor dit jaar op 250 miljoen euro omzet.

T OEN Krëfel eerder dit jaar een nieuwe megastore opende in Anderlecht, stonden nog duizenden kooplustigen aan te schuiven. De eerste 1.000 bezoekers kregen immers een gratis Senseo. Bij het onlangs begonnen verkoopproces van de hele Krëfel-organisatie zullen er onvermijdelijk minder kooplustigen zijn, wat niet belet dat aangenomen mag worden dat de keten interesse zal opwekken. Krëfel is nummer een in zijn sector met zo'n 7% marktaandeel en kan een parcours van regelmatige groei en stevige winst voorleggen, ondanks de concurrentiële markt.

Die concurrentie is in de eerste plaats nog altijd de zelfstandige winkelier, ondanks het lawaai van hypermarkten, gespecialiseerde concurrenten als Van den Borre en uiterst selectieve promo-acties van bijvoorbeeld het Duitse Media Markt. De naam Krëfel klinkt ook Duits, maar de keten is 100% Belgisch. Ze werd in 1958 opgericht door Auguste-Marcel Poulet, afkomstig uit Blankenberge die naar het Brusselse verhuisde. Twee broers van Auguste-Marcel (Marc en Jean-Pierre) en Pascal Poulet (zoon van gedelegeerd bestuurder Marc) zijn nog bij de keten betrokken.

De Duitse bijklank was desalniettemin gewild. Auguste-Marcel Poulet was vroeger directeur voor België geweest van een stofzuigerfabrikant uit het Duitse Krefeld. Hij vond het een goed idee om zijn onderneming Krëfel te noemen, omdat zo'n naam verwees naar de robuuste reputatie van Duitse waar. Aanvankelijk was Krëfel een postorderbedrijf van elektrische huishoudtoestellen. Televisietoestellen werden zelfs in depot gegeven. Als de klanten wilden kijken, moesten ze een munt in het apparaat stoppen.

In 1965 werd een eerste verkooppunt geopend in Brussel. Wasmachines, koelkasten, fornuizen, stofzuigers en koffiezetapparaten waren toen nog het typisch aanbod. De echte expansie kwam pas begin jaren negentig, toen er grotere winkels in de buitenwijken geopend werden. Gaandeweg breidde de keten haar aanbod uit met hifi en telefonie (1996) en keukens (1999). Pas in 2002 sprong ze op de trein van multimedia en digitale fotografie.

Het winkelformaat werd regelmatig aangepast. In 1990 opende Krëfel een eerste grootschalige winkel met een oppervlakte van 1.000 vierkante meter. De nieuwste trend is het openen van megastores. Dit jaar wil Krëfel er tien openen. De grote winkels maken het mogelijk om ,,shops in the shop'' te creëren. Eind 2005 omvatte de groep 68 winkels in België en één in Luxemburg. Tegen eind dit jaar moeten dat er in totaal 75 zijn. Enkele verkooppunten worden vergroot en er komt een reeks nieuwe megastores.

Jos Van Belle, de financieel directeur van Krëfel die de facto een belangrijke rol heeft als algemeen directeur, zei eerder dat de elektroketen de afgelopen jaren telkens met 16 à 20 procent is gegroeid. De keten probeert service met lage prijzen te koppelen. De ambitie is om dit jaar 250 miljoen euro omzet te boeken met een kleine 900 medewerkers, tenminste als de expansieplannen lopen zoals gewenst.

De aandeelhouders van Krëfel, de familie Poulet, hebben al jaren de ambitie om een deel van hun aandelen liquide te maken. In 2000 stond Fortis op het punt om de groep naar de beurs te brengen, maar toen sloeg het beursklimaat om zodat bedrijven als Music Hall (Allaert) en Krëfel hun beursplannen moesten opbergen. Ondanks de solide prestatie van de groep ligt een beursgang niet langer voor de hand. Klassieke middelgrote Belgische bedrijven worden door de beurs niet voluit gewaardeerd. Gespecialiseerde, snelgroeiende bedrijven, zoals biotechnologiespelers, maken wel hun opwachting voor de beurs.