KitKat strijdt om  ,,Have a break''
Denkt u bij de zinsnede ,,Have a break'' ook meteen aan de chocoladerepen van KitKat?
BRUSSEL (bloomberg, ap) - Denkt u bij de zinsnede ,,Have a break'' meteen aan de chocoladerepen van KitKat? U bent niet de enige. De rechters van het Europees Hof van Justitie ook. Zij vinden dat KitKat-maker Nestlé het zinnetje als handelsmerk zou kunnen registreren. Concurrent Mars vindt van niet. Het laatste woord is aan de Britse rechter.

,,Have a break - have a KitKat.'' Het slagzinnetje wordt er al jarenlang ingestampt via de reclamecampagnes van Nestlé. De Zwitserse voedingsreus heeft de zin in Groot-Brittannië ook laten registeren als handelsmerk. Maar de voedingsfabrikant wilde nog een stapje verder gaan en ,,Have a break'' op zichzelf ook laten registreren.

Kan niet, vond concurrent Mars. ,,Have a break'' is een algemene uitdrukking, die één fabrikant onmogelijk de zijne kan noemen. Wie een pauze neemt, kan immers evengoed een Mars tot zich nemen als een KitKat. Mars stapte naar de rechter en kreeg gelijk. ,,Have a break'' kan geen handelsmerk zijn, vond de rechter, omdat de zin op zichzelf het product van Nestlé niet onderscheidt van dat van Mars. Nestlé ging in beroep. De fabrikant had intussen een enquête laten uitvoeren waaruit zou moeten blijken dat mensen ,,Have a break'' automatisch associëren met ,,Have a KitKat''. En in dat geval zou toekenning van het handelsmerk wel gerechtvaardigd zijn. Het Britse beroepshof besliste de zaak door te schuiven naar het Europese Hof in Luxemburg. Dat moest oordelen over de vraag of een gewoon zinnetje onderscheidend kan zijn als het onlosmakelijk verbonden is met een handelsmerk.

Dat kan, zo oordeelden de Luxemburgse rechters gisteren. ,,Om door gebruik een onderscheidend karakter te krijgen, moet een merk door een relevant deel van het doelpubliek beschouwd worden als een verwijzing naar een dienst of product dat afkomstig is van een bepaald bedrijf'', aldus het arrest. Nestlé vindt dat dat het geval is, en toonde zich erg tevreden over de uitspraak. Maar de strijd is nog niet gestreden. Het uiteindelijke oordeel komt toe aan de Britse rechters, die wel rekening zullen houden met de uitspraak van hun Luxemburgse collega's.

Er staat veel op het spel. De Britse chocolademarkt, de grootste van Europa, is 3,6 miljard pond (5,3 miljard euro) waard. Het grootste deel daarvan is in handen van het Britse Cadbury Schweppes. KitKat heeft nog maar 7,2 procent in handen. Dat vindt Nestlé niet genoeg. Het probeert van alles om het marktaandeel op te krikken. Zelfs KitKats met de smaak van Christmas Pudding.